Cenazeye
karşı ve kıbleye yönelik olarak saf bağlanır, niyet edilir.
İmam
olan zât tekbir alarak ellerini namazda olduğu gibi bağlar.
Cemaat de gizlice
tekbir alarak ellerini bağlarlar.
Tekbirin
arkasından hem imam hem cemaat, "ve celle senâüke" cümlesini
ilgili yere ekleyerek içlerinden "Sübhâneke"yi okurlar.
Ardından
imam elleri kaldırmadan Allahüekber diye açıktan tekbir alır.
Cemaat de
ellerini kaldırmadan gizlice tekbir alır. Bundan sonra hepsi içlerinden
Allahümme
salli ve Allahümme bârik dualarını okurlar.
Tekrar
aynı şekilde eller kaldırılmadan Allahüekber diye tekbir
alınır. Bilenler cenâze duasını, bilmeyenler de, dua niyetiyle “Fatiha”
suresini
okur.
Bu
duadan sonra yine Allahüekber denilip eller kaldırılmadan
tekbir alınır
ve arkasından önce sağa sonra sola imam yüksek sesle, cemaat alçak
sesle selâm
verir.
Cenaze Namazı
Duası
Erkek
cenaze için cenaze namazı duası.
"Allâhümma'ğfir
lihayyinâ ve meyyitinâ ve
şâhidinâ ve gaibinâ ve zekerinâ ve ünsânâ ve sagýrinâ ve kebîrinâ.
Allâhümme
men ahyeytehû minnâ fe ahyihî ale'l-islâm ve men teveffeytehû minnâ fe
teveffehû ale'l-îmân. Ve hussa hâze'l-meyyite bi'r-ravhi ve'r-râhati
ve'l-mağfireti ve'r-rıdvân. Allâhümme in kâne muhsinen fe zid fî
ihsânihî ve in
kâne müsîen fe tecâvez anhü ve lakkihi'l-emne ve'l-büşrâ ve'l-kerâmete
ve'z-zülfâ, bi rahmetike yâ erhame'r-râhimîn"
(Anlamı:
Allahım! Dirimizi, ölümüzü, burada
bulunanlarımızı bulunmayanlarımızı, erkeğimizi kadınımızı, küçüğümüzü
büyüğümüzü mağfiret buyur, bağışla. Allahım! Aramızdan yaşatacaklarını
İslâm
üzere yaşat, öldüreceklerini iman üzere öldür. Şurada duran ölüye,
kolaylık ve rahatlık ver, onu bağışla. Bu kişi, iyi bir kimse idiyse
sen onun
iyiliğini artır; eğer kötü davranmış günahkâr bir kimse idiyse, sen
rahmet ve
merhametinle onları görmezden gel. Ona güven, müjde, ikram ve yakınlık
ile
mukabele et. Ey merhamet edenlerin en merhametlisi olan Allahım).
Ölen
kişi
çocuk gibi mükellef olmayan bir kimse ise, duadaki ve men
teveffeytehû minnâ
fe teveffehû ale'l-îmân (öldüreceklerini iman üzere
öldür) cümlesi
yerine Allâhümme'c‘alhü lenâ feratan, Allâhümme'c‘alhü lenâ ecren
ve zuhran,
Allâhümme'c‘alhü lenâ şâfi‘an müşeffe‘an (Allahım! Sen onu bizim
için önden
gönderilmiş bir sevap vesilesi yap, ecir vesilesi ve âhiret azığı eyle,
onu
bize şefaati kabul edilen bir şefaatçi eyle!) diye dua edilir.
Ölen kişi
kadın ise,
Duanın
ana metni ve anlamı aynı kalmak üzere, duadaki … ve hussadan
sonraki zamirler kadın yerini tutacak şekilde şöyle değiştirilir: Ve
hussa
hâzihi'l-meyyite bi'r-ravhi ve'r-râhati ve'l-mağfireti ve'r-rıdvân.
Allâhümme
in kânet muhsineten fe zid fî ihsânihâ ve in kânet müsîeten fe tecâvez
anhâ ve
lakkiha'l-emne.
Kaynak:İlmihal,
I, İman ve
İbadetler, İsam, Türk Diyanet Vakfı, İstanbul, 1999
Kadınların
Cenaze Namazı Kılıp Kılamayacağı
ve Bunların Saflardaki Durumu
Cenaze
namazı ise farz-ı kifayedir. Cenaze namazının cemaatle kılınması şart
olmadığı
gibi; ister erkek, ister kadın olsun tek bir müslümanın kılmasıyla
kifai farz
yerine gelmiş olur. Görüldüğü üzere, gerek mükellefiyet gerek hüküm
bakımından
cenaze namazında kadın ile erkek arasında hiç bir fark yoktur.
Safların
düzenlenmesine gelince:
İslami
hükümlere göre, sadece namaz kılarken değil, ihtiyaç ve zaruret
bulunmadıkça
kadınların erkekler arasına karışmayıp, uygun olan ayrı bir yerde
bulunmaları
uygun olur. Bu itibarla ister cenaze, ister hangi namaz olursa olsun,
kadınlar
erkeklerle birlikte namaz kıldıkları takdirde, erkeklerden ayrı, uygun
bir
yerde namaza durmaları gerekir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.) namaz
saflarını
önce erkekler, sonra erkek çocuklar en arkada da kadınlar olmak üzere
düzenlemiş;
"Namazda
erkek saflarının en faziletlisi en önde olanı,
fazileti en az olanı ise en arkada bulunanıdır. Kadın safların en
faziletlisi
ise en arkada kalanı, en az faziletlisi ise en önde olanıdır."
buyurmuştur. *
Sünnet
olan safların böyle olmasıdır. Sünnete uymayarak, kadınlar erkek
safları
arasına karışarak imama uyarlarsa, Hanefi mezhebine göre rüku ve
secdeli
namazlarda kadınların arkasında ve hizasında kalan erkeklerin namazları
fasit
olmuş sayılır. Bu duruma sebep olan kadınlar da günah işlemiş olurlar.
Bu
durum, rüku, ve secdesi bulunmayan cenaze namazında meydana gelirse,
erkeklerin
namazı fasit olmazsa da, sünnete (yani Hz. Peygamber (s.a.) 'in
düzenlemesine)
aykırı hareket edildiği için mekruh olur.
* Müslim,
Salat , 132;Ebu Daud, Salat, 97. Tirmiz.i, Mevakıt, 52; Nesai, İmame,
32; İbn
Mace, İkame, 52
|