Abdest
alınırken mümkünse
kıbleye karşı durulur. Önce kollar
dirseklerin yukarısına kadar sıvanır. "Niyet
ettim Allah
rızası için abdest almaya" diye niyet edilir. Eûzübillahimineşşeytanirracîm
Bismillahirrahmanirrahîm"
denilir. Eller
bileklere kadar üç
kere yıkanmalıdır.
Parmak
aralarının
yıkanmasına dikkat edilmelidir. Yıkanırken
bir elin parmakları
diğer elin parmakları arasına geçirilerek
hilallenir.Yüzük
varsa
oynatılarak
altına su geçmesi temin edilir.
Sağ
avuç ile ağıza
üç kere ayrı ayrı su alınır. Her defasında
iyice çalkalanır. Dişler,
baş
ve şehadet
parmağı ile oğuşturulur. Yalnız
oruçlu
olanlar,
boğazlarına kaçmaması için ağızlarına suyu dolu
dolu almazlar.
Sağ
avuç ile
buruna üç kere ayrı ayrı su çekilir. Sol el ile
sümkürülerek
burun temizlenir. Oruçlu
olanlar buruna suyu
çok hızlı çekmezler.
Alında
saçların bittiği
yerden itibaren kulakların
yumuşağına ve çene altına kadar yüzün her
tarafı üç kere yıkanır. Su
yüze
çarpılmaz.
Sağ
avuca
su
alınıp, dirseğe
doğru akıtılır,
dirseklerle beraber üç kere yıkanır. Yıkarken
kolun her tarafı, kuru bir yer kalmayacak şekilde
iyice ovulur.
Sol
avuca
su
alınıp, dirseğe
doğru akıtılır, sol
kol dirseklerle beraber üç kere yıkanır.
Önce sağ
ve
sonrada sol
kol yıkanır.
Sağ
el yeni bir su ile ıslatılır. Sağ elin içi ve parmaklar
başın üzerine konularak, başın
ön tarafına saç bitiminden itibaren konulup, ıslak elle bir
kere meshedilir.
Eller ıslatılarak, sağ elin serçe
parmağı ile sağ kulağın içi, baş parmağı
ile de kulağın dışı; sol elin
serçe
parmağı ile sol kulağın içi, baş parmağı ile
de kulağın arkası
meshedilir.
Elleri
yeniden ıslatmaya
gerek yoktur. Baş
ve
işaret
parmakları
hariç, diğer üç parmağın dışıyla boyun
mesh edilir. Eller öne
doğru çekiliken,
çene altına doğru değil, kulak altından yüze
doğru getirilir.
Önce sağ
ayak, sonra sol
ayak, topuk kemikleriyle beraber, sol elle yıkanır. Parmak
araları sağdan sola
doğru hilallenir.
Sonra sol
ayak, topuk kemikleriyle beraber, sol elle yıkanır. Parmak
araları sağdan sola
doğru hilallenir.
Soru
ve
Cevaplarla Abdest
Abdest Alırken
Şüphe
Duyarsanız Ne Yapmanız Gerekir?
Abdest
alırken şüphe duyarsanız "Acaba
guslüm oldu mu, abdestim oldu mu?" diye içiniz kemirilirse,
tekrar
tekrar
abdest alınız bu vehimdir, şeytandandır
deyiniz. Onun şerrinden
korunmak için
Eûzü okuyunuz, Allah'a
sığınınız ve ayetü'l Kürsi'yi
okuyunuz.
Dikkatlice
abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla
kapılmayınız ve içinizden
gelen
sese "Abdestim abdesttir. Kör olası şeytan, sen
kahrından
çatla" diye onunla alay etmek gerekir. (1)
Abdestsizlik konusunda
asla vesveseye itibar etmeyin. Kesin abdestsiz
olduğunuzu bilmedikten sonra abdest almanıza
gerek olmadığını da bilin. (14)
Abdestli
iken ağzın içi
kanasa, abdest bozulur mu?
Ağzından kan dışarı
çıkmadıkça abdest
bozulmaz.
Abdestsiz
Kur'an-ı Kerim Taşınır mı?
Yalnız
Kur'an-ı
Kerim öğrenmek için ergenlik çağına
gelmemiş çocuklar abdestsiz
Kur'an-ı
taşıyabilirler. Büyükler ne öğrenim
için ne de başka bir şey için
abdestsiz olarak Kur'an-ı Kerim taşıyabilir ne de
ona dokunabilir.
Öğrenimin
dışında çocuklarda dokunamaz. (17)
Namaz
kılmak,
Kabe'yi tavaf etmek, tilavet secdesi yapmak, Kur'an dokunmak
için
abdest
dinen gereklidir. Sünni mezheplerin çoğu
bunların farz olduğunda görüş
birliğinde olup yalnız Hanefiler Kâbeyi tavafta
abdesti vacip görürler.
Kur'an'a dokunmak için abdestin farz olduğu hükmü
Kur'an'da:
"şüphesiz
bu, değerli bir Kur'an'dır, Korunmuş bir
kitaptır. Ona ancak
temizlenenler
dokunabilir." (Vakıa 56/77-79)
Sünnette de
(18) dayandırılmakla birlikte esasen
müslümanların Kur'an'a
atfettikleri
önemi ve ondan istifadeyi azami ölçüye
çıkarma gayretini yansıtan ve
bünyesinde
birçok sosyal ve psikolojik gerekçeyi
barındıran kolektif şuur
konumundadır.
(19)
Avret
mahalline
dokunmak abdesti
bozar mı?
Kadın veya
erkeğin kendi
avret mahalline yalnız dokunması abdesti
bozmaz. (2)
Baş
açmakla abdest bozulur mu?
Bu
mesele daha çok namaz kıldığı
halde başı açık gezen hanımlar
için söz konusudur. Bu durumdaki
hanımlar,
çalıştıkları için
başlarını kapatmaya ya işyerleri
mnüsaade etmiyordur,
ya kendilerine göre bir mazeret buluyorlardır veya nefsinin
ve
çevresinin
baskısından kurtulamamışlardır.
Hanımın
başını açmasıyla hiçbir şekilde
abdesti bozulmaz. Çünkü abdesti bozan şeyler
arasında hanımın başını
açması şeklinde bir madde mevcut değildir. Bu durum gerek kendi
evinde olsun,
gerekse evin dışına çıktıktan
sonra olsun fark etmez.
Bütün
bunlarla birlikte namaz kılmak
da farz, başın kapatılması da farz.
Başı açık gezen, "Nasıl olsa be
başımı
kapatamıyorum, öyle ise namaz kılmama da gerek yok"
gibi bir yanlışlığa
girmemelidir.
"Bir şey
bütünüyle elde edilemezse,
bütünüyle de terk edilmez." (20)
Başörtüsü
üzerine meshetmek caiz mi?
Başkalarının
kadının saçını
görme durumu gibi, bir
zaruret varsa, kadının da başörtüsü
altına rahat su geçirecek derecede
ince ise
başörtüsü üzerine meshetmek caiz olur. (3)
Çocuk Namazda
Kahkaha İle Gülse Abdesti Bozulur mu?
Büluğ çağına ulaşmamış
bir çocuğun namaz içinde kahkaha ile gülmesiyl
namzı bozulursa da abdesti bozulmaz. Kahkahanın abdesti
bozması, ancak
erkek ve kadınlık çağına
ulaşmış kimselere mahsustur. (23)
Emzirmekle Abdest
Bozulur mu?
Bir
anne, abdestli
iken evladını emzirse abdesti bozulmaz. Zira süt,
necis bir mayi
olmadığı içn onun çıkması
abdesti bozan sebep değildir. (25)
Göz kapaklarındaki
çapak abdeste
mâni midir?
Çapak,
abdeste mânidir. Yıkarken çapakları
temizlemek lâzımdır. Su ile temizlemek
mümkün değilse, akşamdan
çapak ilâcı sürmek
lâzımdır.(13)
Kadının
başını açmakla
abdesti bozulur mu?
Kadın başını açmakla
abdesti bozulmaz. (6)
Kadının
cinsel organındaki pamuk çıksa abdesti bozulur mu?
Kadının
cinsel organı içine
veya dışına tıkanan bez
veya pamuğun yaş olarak dışarıya
çıkması veya
çıkarılması abdesti
bozar. şöyle
ki: bu organın dış kısmına
tıkanan pamuğun iç tarafı ıslanmış olunca,
abdesti
bozulmuş olur. Pamuğun dışına ıslaklığın geçmesi şart
değildir. Fakat
bu
organın iç kısmına tıkanan
pamuğun dışarısına kadar
yaşlık gelmedikçe,
abdest
bozulmaz (9)
Kadın
erkeğin tenine dokunursa abdesti bozulur mu?
Hanefi Mezhebine göre
kadın erkeğin
tenine dokunsa abdesti bozulmaz. Bu meselenin kitap ve sünnetten
delili şöyledir:
Abdestin ve
guslün
farzlarını, hangi
durumlarda abdest ve gusül alınması gerektiğini
bildiren Maide
Suresinin
5. ayetinde, "... kadınlara dokunmuşsanız"
manasında "Ev
lamestümü'n-nisa"
ifadesi geçiyor. buradaki "lems'i (dokunmayı)" şafii
mezhebi
lügat
ve mecaz manasında kullanıyor. Bu kelimenin lugat
manası, elle
dokunmak,
yoklamak, tenlerin birbirine değmesi" şeklindedir. Hanefi
mezhebi ise,
"lems'i" cinsel ilişki manasında tefsir ediyor, bu durum
da abdesti
deği,
guslü gerektiriyor.
Hanefi
mezhebi,
dokunmakla abdestin
bozulmamasına Hz.Aişe Validemizin (r.a.) rivayet
ettiği şu hadisleri
delil
olarak getiriyor:
"Resulullah (a.s.m.)
hanımlarından birisini
öper, sonra da abdest almadan namaza dururdu"
"Önünde
cenaze
gibi
boylu boyuna uzanmış
yatmış halde Resulullah (a.s.m.) namaz
kılardı. Vitir namazını kılmak
istediği
zaman da ayağıyla bna dokunurdu."
"Bir gece
Resulullah (a.s.m.) yatağında
bulamadım. aramaya çıktım, mescitte
gördüm. Namaz kılıyordu. secdede
ayaklarını
dikmiş haldeydi. Ayaklarının altına elimle
dokundum." (20)
Kireç ile
teyemmüm yapmak
caiz olur mu?
Evet, kireç ve alçı
ile teyemmüm yapılabilir. Zira bunlar yer
cinsindendir. (24)
Hanımlar
Çoraplarıyla Abdest Alabilir mi?
Abdestin farzlarından
biride
ayakları
yıkamaktır. Bir zaruretten dolayı
kadın
çorabıyla abdest alsa caiz olur. Hanefi mezhebinde ayak
avret
sayılmadığı için
yıkanmasında bir sakınca yoktur. Avret
sayılmayan kısım, topuk
kemiğinden
aşağısıdır, böyle bir durumda kasten
kadının ayağına bakan kimse
günahkar olur.
İğne
Yaptırmak Abdesti Bozar mı?
İğne damardan
yapılacak
olursa enjektöre kan çıkınca bozulur. Zira
kan, iğnenin girdiği deliğin
ağzından dışarı
çıkmış olmaktadır. Adale veya deri
altına vurulduğu
zaman
hiç kan çıkmazsa abdest bozulmaz. (21)
Kumar
kağıtlarını ele
almak abdesti bozar mı?
Abdesti bozmasa da ahlakı bozar. (27)
Pamuk
kullanmak ve abdest
Önce
pamuk kullanmak normal bir
durum değildir, fıtrata aykırıdır;
gerek yoksa kullanılmaması iyidir.
Akıntı, abdest tutulamayacak düzeyde olursa, pamuk
kullanmak müstehap
olur. Dezenfekte edilmiş hidrofil pamuğun sağlıga
zararlı olacağını
sanmıyorum. Yine de bir tabibe sormak gerekir. Zararlı
olacağı bir
mütehassıs doktor söylerse, artık iki durum
söz konusu olur:
1. Akıntı
zaman zaman gelmekle beraber her namaz vakti bir namaz kılacak
kadar
gelmediği oluyorsa, bu gelmediği zamanlarda abdest alıp
namazları
kılmak gerekir.
2. Bir namaz vakti o vaktin namazını
kılacak kadar
bir
zaman bulamayacak şekilde geliyorsa, ondan sonra da her namaz
vaktinde
en az bir defa görülüyorsa, kişi özür
sahibi demektir, her vakitte
alacağı bir abdestle diledigi kadar namaz kılabilir:
Ancak pamuk ya da
tampon (kürsüf) zarar vermiyor ve akıntı onunla
kesilebiliyorsa kişi
özür sahibi olmaz. Akıntı pamuğun
dışına çıkmadıkça da
abdesti
bozulmaz. (16)
Peruk
ve üzerine mesh yapmak caiz mi?
Kullanılan
malzeme ne olursa olsun saçtan veya görünüş
olarak saça bezeyen bir
maddeden
peruk takılmasının Hz.Peygamber tarafından
hoş karşılanmadığı, ancak
saçı
dökülen kimsenin tedavi ile bunu önlemesinin ve
saç bitmesinin
sağlaması
caiz olduğu söylenebilinir.
Bu saçlar
asil
saç olmayıp bunlar üzerine mesh eden kendi
saçına mesh etmediği
gibi
bu abdest caiz değildir. (22)
Sevişmek
abdesti bozar mı?
Erkeğin
hanımı
ile aşırı derece
oynaşması da abdesti
bozar. Kendilerinden bir sıvı çıksın
veya çıkmasın hüküm
aynıdır.
Fakat,
bazı
alimlere göre mezi gibi bir yaşlık
çıkmadıkça abdest bozulmuş
olmaz. (11)
Sıcak su İle
abdest
almakta bir beis var mı?
Güneşte
ısınmış su
ile abdest almakta tenzihi bir kerahet varsa da
ocakta ısınmış su ile abdest almakta bir
mahsur yoktur. (26)
Tuvalette
abdest almakta bir mahzur
var mıdır?
Başka bir yerde
abdest almak imkanı bulunmadığı
zaman helada da abdest alınabilinir.Ancak, buralar temiz
olmadığı için
dualar
okunmaz. (12)
Yellenme mazereti
bulunan özürlü sayılır mı?
Kendini
tutamayacak şekilde yel çıkması bir
özürdür. Bir illetin özür
sayılabilmesi için bir müddet vardır. şüyle ki, bir
özür, önce abdest
alınıp namaz kılınacak kadar bir zaman
kesilmememk üzere tam bir namaz
vakti devam etmelidir. Sonra da her namaz vaktinde hiç olmazsa
b,r kez
daha o illet meydana çıkıp
durmalıdırki, bu illet sahibi özürlü
sayılsın. Özürlü bir kimse o vakit
için aldığı abdest iledilediği kadar
farz ve nafile namaz kılabilir. (28)
Uyku ne zaman
abdesti
bozar?
Uyku
abdesti bozan
bir şey değildir. Ancak uyuyan bir kimse, uyku halinde
kontrol dışında
gevşer ve hava kaçırması ihtimali olur. Bu
ihtimal dikkate alınarak,
makadı açıkta olarak uyuyan kimsenin abdestinin
bozulacağına; makadının
üzerinde oturarak uyuyan kimsenin abdestine zarar zara
gelmeyeceğine
hükmedilmiştir. (29)
Kaynaklar
Fetvalar
Günümüz Meselelerine
Açıklamalı Cevaplar, Mehmed Emre (1, 8,
12, 21, 23, 25, 26, 27,
29)
Kaynaklarıyla Büyük Kadın İlmihali, Rauf
PEHLİVAN (2, 3, 4, 8,
10, 17,
22)
Bir Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas
Yayınları (5, 6, 7, 13)
Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen (9,
11, 28, ) Sorular
Cevaplar, Prof.Dr.
Faruk Beşer (14)
Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi, Osmanlı
Yayınevi, (15) İslam
Fıkhı
Ansiklopedisi (16)
İlmihal, İman ve İbadetler, Türkiye Diyanet
Vakfı, İslam Araştırmaları
Merkezi (19)
Aileye Özel Fetvalar, Mehmed Paksu (20)
Beyhaki,
Sünen, 1, 87-88 (18)
Nimetül İslam (24)
Gusül
Abdesti
Nasıl Alınır ?
Gusl,
Allah'u Teâlâ'nın müslümanlar için
emrettiği en önemli maddî-manevî
temizlik
biçimidir.
Cenâb-ı Hak,
"Eğer
cünüb
iseniz
yıkanıp temizlenin" (el-Mâide,
5/6) buyurmaktadır. Gusül, tepeden
tırnağa kadar
vücudun her
tarafını hiçbir yer kuru kalmayacak şekilde
yıkamaktır. Namaz için
alınan
abdest "küçük abdest" kabul edilerek, gusle
"büyük abdest" veya "boy
abdesti"
adı verilmektedir.
Guslün daha
çok manevî bir temizleme aracı olduğu
unutulmamalıdır. Çünkü
vücudumuzun
herhangi bir yerinde görünür bir pislik veya kir-pas
olmasa bile cünüb
olan kimsenin ibadetlerini yerine getirebilmesi için mutlaka
gusletmesi
gerekir. Ayrıca gerekli şartları yerine
getirilmeyen yıkanma, ne
kadar itinalı yapılırsa yapılsın
guslün yerine geçmez ve bununla
cünüblükten
kurtulmak mümkün olmaz. Cünüb olan kimse ilk
fırsatta gusletmeye
çalışmalıdır.
Bu durumda ancak, içinde bulunduğu namaz vaktinin
çıkmasına kadar
müsaade
vardır; daha fazla geciktirilmesi günâh
kazanmasına sebep olur.
Önce besmele çekerek
gusle niyet edilir
Eller
bileklere
kadar yıkanır ve yapışıp
kurumuş bir şey varsa onları temizlenir.
Sonra
herhangi
bir pislik olmasa bile avret yerleri ve
uyluklar yıkanır.
Sağ avuc ile ağza üç
kere su alınır. Oruçlu ise boğaza su kaçmamasına dikkat edilir.
Her defasında boğaza
kadar ağzın içi iyice çalkalanır.
Sonra, sonra sağ
avucu ile burnuna üç kere su çekilir.
Her defasında sol el
ile sümkürülür ve burun temizlenir.
Bundan sonra namaz
abdesti gibi bir abdest alınır.
Abdest alındıktan
sonra, üç defa başa, üç defa sağ omuza, üç defa da sol omuza su
dökülerek yıkanır.
Suyun her
dökülüşünde ellerin erebildiği yere kadar vücut iyice oğuşturulur.
Göbek boşluğu,
kulakların iç kıvrımları, küpe delikleri, diş araları, bıyık, saç ve
sakal ile bunların diplerinin ıslanmasına özellikle dikkat edilir.
Şayet
yıkanılan yerde su toplanıyorsa, ayaklar
gusülden çıkanırken
yıknır.
Yıkanırken:
Gusülde dua okunmaz, üzerinde bir örtü yoksa kıbleye dönülmez ve
gereksiz yere konuşulmaz. İşte farzlarına ve sünnetlerine riayet
edilerek yapılan gusül budur.
Gusül yapması gereken bir kimse, ağzına ve burnuna su alıp iyice
çalkaladıktan sonra akar bir suya, denize veya büyük bir havuza girerek
vücudunun her tarafını ıslatırsa gusül yapmış olur.
Eğer vücudunun
bir yerinde, herhangi bir yaradan dolayı ilaç veya
sargı varsa ve fazla
su bunlara zarar verecekse, bunların üzerinden suyu
hafifçe
geçirmekle
yetinir; bu da zarar verirse sadece eliyle üzerini mesheder.
Gusüle
Nasıl Niyet
Edilir?
Gusülde
niyet Şafii’de farz, Hanefi’de ise sünnettir. Niyet,
kalpten geçen mana demektir. Bu itibarla,
yıkanırken,
“Cünüplükten
temizlenmeye niyet ettim” diye kalbinden geçirmesi dahi
niyettir.
Mutlaka diliyle de
söylemesi
gerekmez.
Bu yüzden, denizin kenarından
geçen kimse kaza ile suya düşse de bedeninin
tümü ıslansa gusül yapmış
kabul edilir. Niyet etmemiş olması gusle engel
teşkil etmez. Yeter ki,
bedeninde kuru yer kalmamış olsun. Yine de “niyet ettim
cünüplükten
temizlenmeye” demek şüpheden kurtulmaya sebeptir. (4)
Guslün
Farzları Nelerdir?
1)
Ağza su alıp
boğaza kadar çalkalamak.
2) Buruna
su çekmek ve yıkamak.
3) Tepeden
tırnağa bütün vücudu yıkamak.
Vücut yıkanırken
en ufak bir yerin kuru kalmamasına dikkat edilmelidir. Aksi
taktirde
gusül
yerine gelmemiş olur. Onun için kulaklar, göbek
çukuru, saç, sakal ve
bıyıkların
dipleri iyice yıkanır
Guslün
Sünnetleri Nelerdir?
1) Gusle besmele
ve niyet ile başlamak.
2) Avret yerini
yıkamak ve bedenin herhangi bir yerinde pislik varsa onu
temizlemek.
3) Gusülden
evvel abdest almak.
4) Abdestten
sonra, önce üç defa başa, sonra üç
defa sağ, üç defa da sol omuza su
dökerek
her defasında bedeni iyice oğuşturmak.
5) Guslederken
çok fazla veya çok az su kullanmaktan
kaçınmak.
6) Kimsenin
göremeyeceği bir yerde yıkanmak.
7) Tenha bir
yerde yıkanılsa bile, avret yerini açmamak.
8) Guslederken
konuşmamak.
9) Gusl bitince
bedeni bir havlu ile kurutmak
10) Gusulden
sonra çabucak giyinmektir.
Guslün
Nevileri (3)
Gusül etmek
onbir nevi
üzerinedir.
Beş
nevisi farz
Hayızdan
yıkanmak
Nifastan yıkanmak
Cinsi münasebet
El ile doyum veya şehvetle
meni çıkmak
İhtilam
dolayısıyla
meninin
çıkması veye meni
zannı ile
mesiden dolayı yıkanmak
Bir
nevisi farzı
kifaye
Ölünün
yıkanması
Dört nevisi
sünnet
Cuma gününde
yıkanmak
Bayram
gününde
yıkanmak
Hacıların
arafatta
vakfe için
gusül almaları
Hacıların
ihram için
gusül
almaları
Bir
nevisi
müstehab
O
güsülde
bir kafirin İslama geldiği vakit gusül almasıdır.
Ancak cünup ise gusül alması vaciptir.
Çünkü cenabet hali İslam'la
gitmez
Kaynaklar:
1)Şamil İslam Ansiklopedisi
2) Büyük
Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
3) Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi
4) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 2204.2004
Soru ve Cevaplarla Gusül
Cünup
olan kadın çocuğunu nasıl emzirir?
Emzikli bir kadının çocuğu ağlarsa, gusül fırsatı da yoksa,
göğsünü yıkayarak çocuğuna süt verebilir. (1)
Cünüb
Olan Ne Yapmamalı?
Dinî kitaplardan herhangi birini elle tutmamalı ve okumamalı.
Tevrat,
incil ve Zebur okuması mekruhdur. Zira onlar da Allah Tâlâ'nın
kelamıdır. Onlardan değiştirilen ayetler bilinmemektedir. Olduğu gibi
duran ayetlerde çoktur. Binâenaleyh onlara yapışmaktan kaçınmak
ihtiyaten evladır.(3)
Elini ve
ağzını yıkamadan yiyip içmemeli.
Tam bir
ayet okumamalı, caiz değildir. Ancak duaya benzer bir ayeti dua
niyetiyle okusa caizdir. (8)
Kur'an yazılmış bir parayı da kesesiz tutması caiz değildir. (8)
Dövme
ve Gusül Abdesti
İnsanın bedeni dahi, kendinin istediği gibi kullanabileceği malı
değildir, Allah'ın (cc) ona bir emanetidir. Vücudunda kalıcı dövme
yapmak, Allah'ın yaratıþını beğenmeyip bozmak ve emanete hıyanet etmek
sayılır. Bu sebeple Allah Rasulü (sa) vücuduna dövme yaptıran ve bu iþi
yapan/icra eden insanların lanetlik oldukların bildirmiştir. Bu yüzden
dövme yapmak ya da yaptırmak kötü bir günahtır. Kötü olmasının
sebeplerinden birisi de, bundan dönüþün mümkün olmamasıdır. Böyle bir
operasyonun yasak olmasının sebeplerinden birisi de her halde, sağlığa
zararlı bir uygulama oluşudur. Nitekim son zamanlarda tabipler
tarafından bunun zararları ile ilgili çok şeyler söylendi. Ancak
bilindiği gibi, İslam'a girmek, önceki bütün günahları siler ve
Müslüman olan için adeta tertemiz bir sayfa açar. Müslüman olan birisi
artık önceki günahlarından ötürü hesaba çekilmez. Ne var ki, dövmeyi de
çıkaramaz. Ama bunun da bir sakıncası olmaz, çünkü insanlar
yapamadıkları şeylerden ötürü sorumlu tutulmazlar. Üzerinde dövme
bulunanın namazı olmaz diyenler, dövmenin deriye işlenmiş olması
sebebiyle, altına su geçirmeyeceği, bu yüzden de abdest ya da gusle
engel olacağı varsayımıyla bunu söylemektedirler ki, bu doğru değildir.
Çünkü böyle bir durumda suyu ulaştırabildiği yere kadar ulaştırması
yeterlidir. Ancak dövme, çok zor olmayacak bir yolla çıkarılabiliyorsa
çıkarılmalıdır. (3)
(Allah'u a'lem)
Göz kapaklarındaki
çapak gusle mâni midir?
Çapak, gusle mânidir.
Yıkarken çapakları temizlemek lâzımdır. Su ile
temizlemek mümkün değilse, akşamdan çapak ilâcı sürmek lâzımdır.(5)
Göze
takılan lensin gusle mani olacağını söyleyenler var, doğru mu?
Doğru değildir. Çünkü
gözün içi gusülde yıkanması farz olan kısımdan değildir. Bu itibarla
lensin altında kuru yer kalması gusle engel olmaz. (5)
Gusül
Ne Zaman Farzdır?
Erginlik çağına gelmiş her müslüman erkeğin ve kadının şu durumlarda
boy abdesti alması farzdır.
1) Cünüplük; yani cinsî münasebet, ihtilam ve ne şekilde olursa olsun
meninin (sperm) şehvetle vücut dışına çıkması.
2) Kadının âdet görmesi ve lohusalık hâlinin sona ermesi.
Gusülde cinsel organı yıkamak gerekir
mi?
Hayır, guslederken
kadının cinsel organının dışının yıkanması vaciptir. Kadın
guslederken, cinsel organının içini değil dışını yıkar. (4)
Gusülden
önce saç kesmek, tıraş olmak caiz midir?
Bir şeyin yapılması caiz olması başka, efdal olması
başkadır. Konuya bu açıdan bakacak olursak, cünüpken beden tıraşı
olmak, muayyen halde olanın da saç kestirmesi gibi beden temizliği ve
bakımı caizdir. Bu temizliğin arkasından yapılan gusül de sahihtir.
Gusle mani bir durum söz konusu değildir. Bu açıdan gusülden önceki
temizlikte bir yasak yoktur.
Ancak daha tedbirli olanı, cünüplükten çıkınca tıraş yapıp saç
kestirmektir. Yani 'bedenden ayrılan saç, tüy ve tırnak gibi parçaların
beden temizken ayrılması daha uygun olanıdır' diyenler olmuştur.
Bunun bir sebebi şudur. İnsan bedeninden ayrılan saç,
tırnak ve benzeri parçalar sonunda yine dirilirken insan bedenine
dönecek, tekrar bedende yerini alacaktır bu görüşe göre. Öyle ise beden
temizken ayrılsın ki, bedene yine temiz olarak dönmüş sayılsın... şayet
beden kirli iken ayrılırsa kirli olarak dönmüş sayılacaktır... Bir de
insan mübarek ve muhteremdir. Bedenden ayrılan parçalar da bu
mübarekliğe uygun düşecek şekilde temizken ayrılmalı, temiz olarak
toprağa düşmelidir. Mükerrem insanın parçası kirli ve pis olarak
ayrılıp da kalmamalıdır. Bu sebeple de cünüpken değil de temizken tıraş
olmalı, saç, tırnak kesmelidir. Konuyu, mecburiyet yok, tercih etmekte
isabet vardır, diye özetlemek de mümkündür. Nitekim muayyen halde iken
de diş dolgusu ve kaplaması yaptırılır, gusle mani bir sonucu söz
konusu olmaz. Ama bunu muayyen hal bittikten sonra yaptırmayı tercih
etmek elbette mecburi olmadığı halde daha güzel olanıdır.
Gusülden
sonra meni çıkarsa yıkanmak gerekir mi?
Gusülden sonra kadından gelen meni;
Kendisine değil de, kocasına aitse, guslü tekrarlamaz, yalnız abdest
alması gerekir.
Kadın meninin kandisine ait olduğu kanaatine varırsa, yani meni sarı ve
ince olursa guslü tekrarlar.
Guslederken
konuşmakta mahzur var mıdır?
Guslederken anında asla
konuşmamalıdır. İster insan kelamıyla olsun ister gayri olsun
konuşmamak sünnettir. İhtiyaç yokken konuşmamalıdır.
Gusülde
Şüphe Duyarsanız
Gusül alırken şüphe duyarsanız "Acaba guslüm oldu mu?" diye içiniz
kemirilirse, şeytandandır deyiniz. İiçinizden gelen sese "guslüm
gusüldür. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla" diye onunla alay etmek
gerekir. (4)
Cünupluk konularında ise asla vesveseye itbar etmeyin. Kesin cünup
olduğunuzu bilmedikten sonra gusül almanıza gerek olmadığını da bilin.
(3)
Guslü
Gerektirmeyen Haller
Henüz şehvet duygusu oluşmamış ve bulûğa ermemiş çocuğun cinsî
yakınlaşmada bulunması.
Tenâsül
uzvundan şehvetle açık bir sıvı hâlinde meni akması.
Cinsî bir
şehvet duyulmasına rağmen meninin dışarıya çıkmaması.
Şehvetten, başka bir
şeyden (hastalık, heyecan vs.) dolayı meninin akması, kızın bekâretini
gidermeyen cinsî bir yakınlaşma (çünkü kızlık zarı haşefenin sünnet
yerine kadar girişini engeller). Bu gibi durumlarda gusül farz değildir.
Gusletmeleri
Farz Olanların, Gusülsüz Olarak Yapmaları Caiz Olan Hususlar
Zikretmek; tesbih etmek; salât ve selâm getirmek
Kur'an ayetlerini kelime kelime öğretmek
Dua maksadıyla Kur'an'dan ayetler okumak
Kelime-i şehâdet getirmek
Kur'an'a bakmak
Bitişik olmayan bir kap içerisinde bulunan mushafa
dokunmak
Uyumak (Cünübün abdest aldıktan sonra uyuması daha
iyidir).
Cünüp iken yemek yeneceği veya içileceği zaman elleri
yıkamak ve ağzı çalkalamak gerekir.
Bunların yanısıra, Ramazan'da cünüp olarak sabahlayan
kimse veya gündüz uyuyarak ihtilam olan kimsenin orucu bozulmaz.
Karı-koca yataklarında meni görürler de ihtilam olduklarını hatırlamaz
herbiri diğerine ait diye söylerse, ikisininde gusletmesi vacip olur.
(1)
Meni
gelmeyen cinsi ilişki için gusül gerekir mi?
Erkek cinsel organını
sünnet mahalline kadar uykuda veya uyanıkken, isteyerek veya
istemeyerek kadının fecrine sokarsa her ikisinede gusül gerekir.
Kadının sünnet mahalli ile erkeğin sünnet mahalli birbirine kavuşursa
boşalma olmasa dahi gusül vaciptir.
Oje ve Benzeri Şeyler
Gusle Mani mi?
Guslün sahih olması için suyun deriye ve tırnağa temas etmesi gerekir.
Bu temasa mani olan şey gusle manidir. Kadın guslederken tırnağının
altında, üstünde veya vücudunun başka bir yerinde suyun temasına mani
olan hamur, balık pulu, ruj, oje gibi şeyler olursa bunları
gidermesi vaciptir. Bunlar giderilmeden gusül caiz olmaz.
Oje, gusül abdestinden sonra sürülmüş olsa bile onunla ne gusül ne de
abdest olmaz.
Dolayısıyle oje ile hiçbir ibadet olmaz.
Saç
örgülerini kadın gusülde çözmek zorundamıdır?
Kadın örülmüş saçlarını gusülde çözmek zorunda değildir.
Kadını örgülü saçının dibine suyun ulaşması yeterli görülür, bundan
maksat güçlüğü önlemektir. Ancak örülmemiş saçların tamamını yıkamak
farzdır. Eğer örgüler bir madde ile birbirine yapışmışda dibine suyun
erişme imkanı yoksa, sahih görüşe göre saçını çözmesi gerekir.
Ümmü Seleme dedi ki:
"Ya Resulallah! Ben saçlarını bağlayan bir kadınım. Cünupluk ve
hayızdan gusledeceğim zaman saç örgümü çözeyim mi?"
Allah Resulü şöyle buyurdu:
"Hayır, başına iki avuç dolusu üç kere su dökmen senin için
yeterlidir."
Eğer erkeğin uzun ve örülmüş saçı olursa onları çözüp yıkamak
mecburiyetindedir.
Sevişmek
ne zaman gusül gerektirir?
Cinsel ilişki dışındaki
sevişme ve oynamalardan dolayı guslün farz olması için, kadında aşırı
bir heyecanın meydana gelmesi, bu heyecan sonucu göğüsten aşağıya doğru
meninin ayrıldığını hissetmesi yahut sarı bir suyun akması gerekir.
Erkeğin menisi beyaz ve kalın, kadınınki ise ince ve sarı
renklidir.Kadınlarda sarı olmayan ve göğüsten geldiği hissedilmeyen
sıvılar, yıkanmayı gerektirmez.
Saç
Boyası Gusle Mani midir?
Eğer saç boyası saç telleri üzerinde bir tabaka teşkil ederse
gusüle manidir. (1)
Su saçların aralarına ve altlarındaki deriye kadar geçecektir. Bunlar
sık olsa bile, suyun ulaşması sağlanacaktır. Bunların araları ve
dipleri kuru kalsa, gusül tamamlanmış olmaz. .... önemli olan diplerine
suyun geçmesidir. (2)
Saç
Ekilmesi Güsle Mani mi?
Ektirilmiş saçın gusüle
mani olduğunu söylemek mümkün değildir. Çünkü deriye işlenen saç
kökleri olsa dahi, temizleme görevi onların üzerine intikal eder ve
üzerinin yıkanmasıyla gusül tamam olmuş olur. (Allahu alem) (3)
Jölenin gusle mani olduğunu söyleyebilmemiz için, sürüldüğü saçın
üzerinde tabaka oluşturması, altına suyu geçirmemesi lazımdır ki, jöle
gusle manidir diyebilelim. Yani soru, 'Sürüldüğü saçın üzerinde tabaka
teşkil ediyor mu, yıkanırken üzerine dökülen suyun saçı ıslatmasını
önlüyor mu?' sorusudur. Önlüyorsa, yani saçın kuru kalmasına sebep
oluyorsa, iddia doğru sayılır, jöle gusle manidir, denebilir. Şayet,
yıkanırken suyun saçı ıslatmasına mani olmuyorsa, suyla birlikte o da
akıp gidiyorsa, elbette böyle bir engelden söz edilemez, jöle gusle
manidir denemez. Yanlış anlamayı önlemek için tekrar edelim: Başa
dökülen suyla jöle de sabun köpüğü gibi akıp gidiyor, saçta jöle denen
boyadan eser kalmıyor, böylece saçlar, baştan aşağı dökülen suyla
ıslanıyorsa, jölenin gusle mani olduğunu iddia etmek doğru olmaz. Çünkü
başa dökülen suyla jöle de akıp gidiyor, boyasız kalan saç suyla temasa
geçiyor, temizlenmiş oluyor, saçta ve başta kuru kalmıyor. Bu durumda,
başın ve saçın kuru kalmasına sebep olmuyor ki, gusle mani oluyor,
diyelim.
Böyle bir tespiti, başına bunu sürenler daha iyi
yaparlar. Jöle sürdükten sonra dimdik duran saçlar, suyun altına
girince yine aynı şekilde dimdik duruyor, suyun saça temasına engel
oluyor mu, yoksa su, jöleyi yıkayıp götürüyor, saçlar bundan sonra
tertemiz halde ıslanıp yıkanıyor mu?.
Aslında bu ölçü, sadece jöle için değil, saça sürülen
her türlü boya için geçerlidir. Saçı kuru bırakan her türlü boya gusle
manidir, kuru bırakmayıp yıkanmasına engel olmayan boya ise gusle mani
değildir.. Bu ölçü içinde baktığımızda, kınanın gusle mani olmadığını
görmekteyiz. Çünkü kına yıkanırken akıp gitmese de, tabaka teşkil
etmez. Saçların ıslanmasına mani olmaz. Ayakkabı boyasının da gusle
mani olmadığını söylemek mümkündür. Çünkü o da tabaka teşkil etmez.
Ancak kalın yağlıboyanın bulaştığı yerde tabaka teşkil edip altına
suyun geçmesini önlediği için gusle engel olduğunu söylemek mümkündür.
Gusülde ve abdestte önce suyun altına geçmesini önleyen kalın boyalar
ve hamur gibi yapışkanlar sökülüp çıkarılarak satıh temizlenmeli, gusül
böylesi engeller kaldırıldıktan sonra yapılmalı, demek tedbire daha
uygun düşer.. (7)
Kaynaklar: 1) Büyük Kadın
İlmihali, Rauf PEHLİVAN
2) Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen, Fatih Dersiamlarından,
Eski Diyanet İşleri Başkanı
3) Sorular Cevaplar,
Prof.Dr.Faruk Beşer
4) Günümüz Meselelerine Açıklamalı Fetvalar, Mehmed Emre
5) Bir Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas Yayınları
6) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 08.04.2004
7) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 22.04.2004
8) Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi
Teyemmüm
Yapmayı Öğreniyorum
Teyemmüm,
su
bulunmadığı veya suyu
kullanma imkanı olmadığı zamanlarda
abdest veya gusül yerine geçen
özel bir temizliktir. Su bulununcaya veya kullanma imkanı
doğuncaya
kadar abdest ve gusül yerine geçer.
Temiz toprak veya toprak
cinsinden
bir şeye elleri sürüp kolları ve yüzü
meshetmek suretiyle yapılır.
Teyemmüm, İslam'ın kolaylık dini
olduğunun işaretlerinden biridir.
Teyemmümün
Farzları
1. Niyet etmek
2. Ellerini temiz
toprağa
iki kere vurarak yüz ve kolları meshetmek.
Besmele çekip abdest veya gusül
için teyemmüm
yapmaya niyet ederiz.
Ellerimizin iç
tarafını toprağa veya
toprak cinsi bir şeye, parmaklara hafif açık bir şekilde
süreriz.
Ellerimizi birbirlerine vurup ellerimizdeki
kaba toprak kalıntısını silkeleriz.
Yüzümüzü
meshederiz.
Ellerimizi yine toprağa sürüp
silkeleriz.
Ardından sol elimizle sağ kolumuzu,
sağ
elimizle de sol kolumuzu dirseklerle birlikte meshederiz.
Teyemmümü bozan
durumlar
Gusül yerine teyemmüm
alınmışa guslü gerektiren
durumlar, abdest yerine teyemmüm alınmılsa abdesti
bozan durumlar
teyemmümü bozar. Ayrıca su
bulunduğunda ya da suyu
kullanmaya engel durumlar ortadan kalktığında da
teyemmüm bozulur.