Mübarek Gecelerde ölenler iyi insan mıdır?

"Yaşantısı kötü olan bir kişinin mübarek ay ve gecelerde ölmesi onun amelinin iyi olduğunu gösterir mi?"

Bir insanın yaşantısı, onun inancını, amelini ve  şahsiyetini gösteren bir ayna gibidir. Tanımadığımız bir insanla biraz konuştuktan, beraber yolculuk ettikten veya bir alışverişte bulunduktan sonra onun hakkında belli bir hükme varırız; iyi veya kötü adam deriz. Fakat bir insanın hem iyi taraflarını, hem kötü taraflarını biliyorsak, onun hakkında karar verme hususunda da  ölçümüz bellidir. İyi yönleri kötü yönlerinden fazla ise iyi; kötü yönleri iyi yönlerinden fazla ise kötüdür. Başka bir ifade ile, bir insanın iyilik ve kötülüğü Allah'a olan kulluğu ile ölçülür. Bir insan inandığı gibi yaşıyor, kulluk vazifelerini yerine getirmeye gayret ediyorsa, o insan Allah katında iyidir ve makbul bir kuldur. Fakat imanı olduğu halde, İslam'a uymayan hal ve hareketleri varsa bu insan günahkar insandır.

Bu çeşit insanlar ölünce onları nasıl bir akibet beklemektedir? Peygamber Efendimizin bu konudaki ifadeleri açıktır:

"Nasıl yaşarsanız öyle ölürsünüz: Nasıl ölürseniz öyle dirilirsiniz."

Bu gerçek başka bir hadiste de şöyle dile getirilir:

"Kim ne halde iken ölürse, Allah onu o şey üzerine diriltir."

Allah'a ve diğer iman esaslarına imanı sağlam olan bir insan, öldüğü zaman mü'min ve Müslüman sayıldığından Müslüman muamelesine tabi tutulur. böyle bir insanın ahiretteki  durumuna gelince, bu hususta Peygamberimizin şu mealde bir hadisi vardır:

"Kim Allah'tan başka bir İlah olmadığını bilerek ölürse Cennete gider."

Bir insan öldükten sonra Müslümanların onun hakkında şehadetleri ve kanaatleri de önmelidir. Müslümanlar o adamın imanlı, iyi bir insan olduğunu söylüyorsa, Cenab-ı Hakkın onların şehadedtine göre muamele edeceğine dair rivayetler vardır. Yine, Müslümanların aleyhinde şehadet ettikleri kimse de ona göre muameleye tabi olacaktır.

Sualinize gelince: bir insanın amelinin iyi olması için her şeyden önce sağlam bir imana sahip olması gerekir. Bir mü'min  mübarek gün ve gecelerin bvirinde vefat ederse, Cenab-ı Hakkın ona ayrı bir muamele edeceğine dair bir hadis-i şerifte  şöyle buyurulur:

"Bir Müslüman Cuma günü veya gecesi ölürse Cenab-ı Hak onu kabir fitnesinden (sualinden ve azabından) kurtarır."

Başta Cuma günü ve gecesi olmak üzere, KadirGecesi gibi diğer gün ve gecelerde vefat edenlere Cenab-ı Hak o vakitlerin hürmetine ayrı bir muamelete tabi tutacaktır. Mübarek gün ve gecelerde yapılan amel ve ibadetlerin sevabı, diğer günlere göre daha fazla olacağı gibi, o vakitlerde ölen mü'minlerin de ayrıca Cenab-ı Hakkın af ve mağfiretine nail olur.

Mesela hadislerde Kadir Gecesinde Cenab-ı Hakkın, Benikelb kabilesinin koyunlarının sayısınca mümini affedeceği bildirilmektedir ki, şayet  o mümin böyle bir gecede, ölmeden önce Cenab-ı Hakkın affına mahzar olmuşsa haliyle bu nimetten faydalanacak ve kurtulacaktır. Fakat imansız, içinde düşmanlık hissi  bulunanlar bu bahsin dışındfadır.

Mehmed Paksu
Aileye Özel Fetvalar,