Yahudilikte örtünün farz
oluşu ve
Yahudi
kadınlarının örtünmesi, gerçeği arayan ve dini/tarihi metinleri
araştıran herkesin kolayca görebileceği kadar açık ve ortadadır. Hatta
herkes az bir araştırma ile Yahudi toplumunun örtünme hakkındaki
titizliğini ve bu hükmün dini köklerini kolayca algılayabilir.
Eğer zamanımızda bazı Yahudi
kadınlarının örtüye
tam olarak riayet ettikleri ve başörtüsü kullandıkları görülüyorsa bu
Yahudi toplumundaki örtü hükmünün önemini göstermektedir. Will Durant
Yahudi toplumunun örtü hakkındaki titizliği hakkında şöyle
söylemektedir:
“Yahudi toplumunun katı ve kaba tutumu
sahip
oldukları aşırı yaşam gücünden kaynaklanıyordu. Yahudilerin uzlete
çekilmesinin sebebi ise sakınganlıklarıydı. Onlar sertliğe ve
kargaşalığa meyilli bir toplumdu. Bu hassasiyetleri de hiç şüphesiz
yakın doğuda büyük bir hazineyi yadigar bırakmalarına sebep olmuştur. ”[1]
Üstat el-Gaffar ise “İslam’dan önce
örtü” başlığı
altında şöyle demektedir. Eskiden beri antik doğu topluluklarında örtü
yaygın bir adet idi ve bugüne kadar da devam etmiştir. Semavi dinlerde
örtünün farzlığı tartışılmaz bir gerçektir. Eski Ahid’de (Tevrat’ta)
hicab hakkında bir çok ayetler vardır. Hz. Mesih de Yeni Ahid’i
(İncil’i) getirdiğinde bunu onaylamıştır. Tevrat ve İncil’de yer alan
bir çok ayet o dönemdeki kadınların örtündüğünü göstermektedir. Yabancı
erkeklerin kendilerini görmemesi için örtü kullandıklarını
bildirmektedir. ”[2]
Mukaddes Tevrat Kitabı’nda Örtü
Şüphesiz Yahudi kadınlarının tarihin
çeşitli
dönemlerinde riayet ettikleri örtü olayının köklerini, onların dini
metinlerinde aramak gerekir. Çünkü tarih boyunca devam eden ve
tahriften uzak kalan dini hükümler bizlere mukaddes dini kitaplarda
örtünün önemle emredildiğini göstermektedir.
Yahudilerin mukaddes kitabı Tevrat bir
çok yerde
açık veya örtülü bir şekilde kadının örtünmesi ve benzeri konuları
önemle tekit etmiş, bazı ayetlerde çarşaf ve yüzü örten peçe gibi
tabirleri kullanmıştır. Bu tabirlerin kullanılması da o dönemdeki
Yahudi kadınlarının örtünmesinin niteliğini göstermektedir.
Şimdi bunlardan bazısına kısaca bir
işaret edelim:
Yabancı Erkek Karşısında Tam Örtünmek
Tevrat’ta Tekvin Seferinde şöyle
okumaktayız:
“”Ve Rebeka gözlerini kaldırıp İshak’ı
görünce
deveden indi ve köleye şöyle dedi: “Bizi karşılamak için tarlada
yürüyen bu adam kimdir?” Ve köle, “Efendimdir” dedi. Ve Rebeka peçesini
alıp örtündü. ”[3]
Kadın ve Erkeğin Birbirine Benzememesi
Gerektiği
Bu konuda da Tevrat’ta şöyle yer
almıştır:
“Kadının üzerinde erkek esvabı
olmayacak ve erkek
kadın esvabı giymeyecek; çünkü bu şeyleri yapan herkes Allah’ın,
Rabb’in mekruhudur.”[4]
Kadın ve Kızların Süslenip İşve Yapması
Karşısında
Azabın İnişi
Bu konuda Tevrat’ta şöyle okumaktayız:
“Ve Rab dedi: Madem ki Sion kızları
kibirlidir ve
boyunlarını ileri uzatarak göz edip yürüyorlar, gezerken kırıtarak
gidiyorlar ve ayaklarının halkalarını çıngırdatıyorlar, bundan ötürü
Rab Sion kızlarının tepesini kel ile vuracak ve Rab onların gizli
yerlerini açacak. Ayak halkalarının güzelliğini, fileleri, mehçeleri,
küpeleri ve bilezikleri ve peçeleri, alın çatkılarını ve ayak
zincirlerini ve bell kemerlerini ve hoş koku şişelerini ve muskaları ve
yüzükleri ve burun halkalarını ve bayram esvaplarını ve örtüleri ve
şalları ve keseleri, el aynalarını ve gömlekleri ve baş sargılarını ve
atkıları Rab o gün kaldırıp atacak ve vaki olacak ki hoş koku yerine
pis koku ve bel kemeri yerine ip, ve saç lülesi yerine saçsız baş, ve
süslü esvap yerine çuldan gömlek, güzellik yerine dağlanmak olacak.
Erkeklerin kılıçla ve yiğitlerin cenkte düşecekler ve Sionun kapıları
ah çekip yas tutacaklar ve kimsesiz kalıp toprakta oturacak. ”[5]
Aldatıcı ve Yabancı Kadınlardan Sakınma
“Süleyman Nebi meselleri” kitabında
şöyle yer
almıştır: “Oğlum, babanın emrini koru ve ananın öğrettiğini bırakma;
onları daima kendi yüreğin üzerine bağla, onları boynuna tak. Yürüdüğün
zaman sana yol gösterecek, yattığın zaman üzerine bekçilik edecek ve
uyandığın zaman seninle söyleşecek. Çünkü seni kadından, ecnebi kadının
yaltaklanan dilinden korumak için emir bir çırağdır ve şeriat nurdur;
ve terbiye azarlamaları hayat yoludur. Onun güzelliğine yüreğinden arzu
çekme ve seni kirpikleri ile yakalamasın. Çünkü fahişenin yüzünden
insan bir parça ekmeğe muhtaç olur ve zina eden kadın değerli canı
avlar. ”[6]
Başka bir yerde ise şöyle yer almıştır:
“Oğlum, sözlerimi tut ve emirlerimi
yanında sakla.
Emirlerimi tut ve yaşa; ve öğrettiğimi gözünün bebeği gibi koru. Onları
parmaklarına bağla; onları yüreğinin levhası üzerine yaz. Kendini
yabancı kadından, sözler ile yaltaklanan ecnebi kadından kurtarmak
için, hikmete: sen kardeşimsin, de; ve anlayışı akraba diye çağır.
Çünkü evimin penceresinde, kafesimden baktım; anlayışı eksiksiz bir
genci bön adamlar arasında gördüm, gençler arasında fark ettim. Alaca
karanlıkta, günün akşamında, gece ortası onda, karanlıkta, o kadının
köşesine yakın sokaktan geçiyordu ve onun evinin yolunda yürüyordu. ”[7]
Dokunmaktan Nehyetmek (Yasaklamak)
Tevrat’ta Rut Kitabında Moab diyarından
Naomi ile
dönen Moab kızı hakkında şöyle demektedir:
“Ve Boaz Rut’a dedi: İşitiyor musun
kızım? Başak
devşirmek için başka tarlaya gitme ve buradan da ayrılma, ve burada
bizim kızlarla beraber kal. Gözlerin orakçıların biçtikleri tarlada
olsun ve onların ardınca yürü; sana ilişmesinler diye uşaklara emrettim
ya; susadığın zaman da kaplara git ve uşakların çektikleri sudan iç. ”[8]
Yahudi Kadınlarının Örtünme Sınırı ve Niteliği
Tevrat açık bir şekilde çarşaf ve
kadınların yüzünü
örttükleri peçeden söz etmektedir. Bu da o dönemdeki Yahudi
kadınlarının örtünme niteliğini göstermektedir. Nitekim Tevrat
kitabında şöyle yer almıştır:
“Ve dedi: üzerimde olan örtüyü getir ve
onu tut; ve
kadın onu tuttu; ve altı ölçek arpa ölçüp kadına yükletti; ve şehre
gitti. ”[9]
Yahudi gelinleri hakkında ise şöyle
okumaktayız:
“Ve üzerinden dulluk esvabını çıkardı,
peçesiyle
örtündü ve Timnat yolu üzerinde olan Enaim kapısında sarınıp oturdu;
çünkü Şela’nın büyüyüp kendisinin ona eş olarak verilmediğini gördü. ”[10]
Nebi İşaya Kitabında ise şöyle yer
almıştır:
“Ey sen ere varmamış Babil kızı, aşağı
inde
toprakta otur; ey Kildaniler kızı, taht yok, yere otur; çünkü sana
nazik ve nazlı demeyecekler. İki değirmen taşı al da un öğüt; peçeni
aç, eteği kaldır, baldırı aç, ırmaklardan geç. Çıplaklığın açılacak,
evet ayıbın görülecek, ben öç alacağım ve kimseyi esirgemeyeceğim. ”[11]
Süleyman’ın “Neşideler Neşidesi”
kitabında ise
şöyle okumaktayız:
“Ah ne güzelsin sevgilim,
Ah sen ne güzelsin,
Peçen arkasındaki gözlerin güvercinler,
Gilead dağının yamaçlarında yatan
Keçi sürüsü gibidir saçın. ”[12]
Saçların Örtünmesinin Farz Oluşu
Tevrat’ta Sayılar Seferi’nde şöyle yer
almıştır:
“Ve kahin kadını Rabb’in önünde
durduracak; ve
kadının başını açacak; ve onun avuçlarına, anılma ekmek takdimesidir;
ve lanet getiren acılık suyu kahinin elinde olacak. ”[13]
Bu ayet Talmud kitabının tefsiri
esasınca saçların
örtünmesinin farz olduğuna delalet etmektedir. Bu konu ileride
ayrıntılı olarak açıklanacaktır.
Talmut Kitabında Örtü
Talmut Yahudilerin hayatını düzenleyen
çok önemli
bir fıkıh kitabıdır. Will Durant bu kitabın bu dindeki önemli yeri
hakkında şöyle demektedir:
“1400 yıl boyunca Talmut kitabı
Yahudilerin eğitim
ve öğretiminde esas alınan bir kitaptı. Her İbranice bilen öğrenci 7
yıl boyunca her gün yedi saat bu kitabı inceleme deryasına gömülüyor ve
yüksek sesle okuyordu. Böylece kulak ve gözleriyle ezberliyordu. ”[14]
Yahudi toplumunun bu önemli fıkhi
kitabında kadının
yaratılış şekli ve kadının Adem’in kaburga kemiğinden yaratıldığının
sebebi hakkında şu açıklama yer almıştır:
“Ben, kadını hafif meşrepli olmasın ve
kibirden
başını yüksekte tutmasın diye Adem’in başından yaratmadım. Çok
araştırmasın diye de gözlerinden yaratmadım. Gizlice kulak vermesin ve
laf taşımasın diye de kulağından yaratmadım. Geveze ve konuşkan olmasın
diye de ağzından yaratmadım. Haset etmesin diye de kalbinden
yaratmadım. Eli boş şeylere uzanmasın diye de elinden yaratmadım. Boş
yere gezmesin diye de ayaklarından yaratmadım. Ben kadını Adem’in
bedeninden sürekli örtülü ve gizli olan bir parçasından yarattım ki her
zaman örtülü ve iffetli kalsın.”[15]
Yukarıdaki sözlerden anlaşıldığı üzere
kadının
yaratılışında örtü ve hicap temel alınmış ve hayatı boyunca bu ilkeye
riayet etmesi öngörülmüştür.
Will Durant Talmut’ta yer alan örtü
ile
ilgili katı hükümleri “Talmut” başlığı altında incelemiştir bunları beş
bölüm halinde sunmak istiyoruz:
1- Yabancı erkekler karşısında
saçları
örtmenin gereği
Eğer kadınlardan biri Yahudi
kanunlarını çiğnemek
istiyorsa, örneğin başında hiçbir şey olmaksızın insanların arasına
çıkıyor veya sokak başlarında insanların gelip geçtiği yerlerde oturup
örgü örüyordu veya her sınıftan insanlarla dertleşiyordu veya o kadar
yüksek sesle konuşuyordu ki evinde konuşsa dahi komşusu duyuyordu. Bu
taktirde de erkek hiçbir mehir vermeksizin onu boşayabilme hakkına
sahipti. ”[16]
2- Kadının Susması ve her türlü
makyajdan
kaçınması gerektiği hususunda
Will Durant bu konuda da şöyle
diyor:
“Kadınların fazla konuşmasına üzülüyor
ve şöyle
diyorlardı: “Gökten dokuz ölçek söz indi de kadınlar dokuzunu erkekler
ise sadece birini aldı. ” Kadınların gizli ilimleri öğrenmesini, allık
ve sürme kullanmasını kınıyorlardı. Erkeğin karısının giyimi için
cömert davranması gerektiğine inanıyorlardı. Bundan maksatları kadının
yabancılara değil sadece eşine süslenmesiydi. ”[17]
3- Yabancı erkeklere bakmaktan sakınmak
Will Durant bu konuda da şöyle diyor:
“Yahve
(Yehova) evli olan bir kadına şöyle diyordu: “Gözlerin sadece eşinde
olsun ve o sana hükmedecektir. ”[18]
4- Tahrik edici her şeyden sakınmanın
gereği
Will Durant bu konuda ise şöyle
yazmaktadır:
“Yahudilerin tüm hayatının temeli
diyanet ve
karşılıklı ilişkilere dayandığı için bu kavmin ilahi alimleri de tüm
kemal ve fesahatini evlilik kurumuna tahsis etmişlerdir. İnsanın cinsel
ilişkilerdeki ihtirasını kınamamışlardır. Lakin gücünden korktukları
için kontrol altına alma hususunda çok çaba sarf etmişlerdir. Bu yüzden
bazıları meniyi azaltmak için ekmeğin bir miktar tuzla birlikte
yenilmesini emretmişlerdir. Bazıları ise cinsel vesveselerden
kurtulması için Tevrat’ı okumakla birlikte sürekli çalışılmasını
söylemişlerdir. Eğer bu yolla bir sonuç alamıyorsa erkek tanınmayan bir
yere gitmeli, siyah elbiselere bürünmeli ve kalbi arzularını
yenmelidir. Ama açık bir şekilde ümmetinin adını kirletmemelidir. İnsan
nefsi ihtirasa boğan her şeyden sakınmalıdır. Fazla konuşmamalı ve yol
giderken asla bir kadının, hatta kendi karısının ardından
yürümemelidir. Erkeğin yırtıcı aslanın ardı sıra gitmesi, bir kadının
ardı sıra gitmesinden daha iyidir. Burada Yahudi alimlerinin tatlı
mizah severliği kendilerinden nakledilen hikayelerde de göze
çarpmaktadır. Yahudi alimlerinden biri olan Roughen, kadın çantaları
satarken kadınlardan birinin vesvesesine kapıldı. Kadına oradan çıkmak
istediğini ve biran önce döneceğini söyledi, ama geri döneceğine evin
damına gidip kendini aşağıya attı. Yere çakılmadan iyilik kahramanı
Eliyyahu tarafından havada tutuldu ve Eliyyahu, kendisini kurtarmak
amacıyla 150 fersahlık yol yürümek zorunda bıraktığı için onu kınadı.
[19]
5- Namahreme bakmaktan sakınmak
Will Durant bu konuda şöyle diyor:
“Yahudi alimlerinden bazısı Hz. İsa’nın
şu sözünü
tasdik ediyorlardı: “İnsan göz yoluyla da zina eder. ” Bazıları bundan
da öteye giderek kadının küçük bir parmağına bile bakanın kalben günah
işlediğini söylemişlerdir. ” [20]
Talmut kitabının özetinde örtü ve bunun
ile ilgili
katı kurallar hakkında şöyle yazmaktadır : “Kadın çirkin davranıyorsa
erkek mehir ödemeksizin onu boşama hakkına sahiptir. Aşağıda
davranışlarına işaret edilen kadınlarla evlenmek doğru değildir ve bu
kadınların mehir hakkı yoktur:
Yahudi dininin kanunlarına riayet
etmeyen, örneğin
başı açık olarak yabancı erkekler arasına giden, sokak ve pazar
yerlerinde örgü ören, erkekler ile kırıtarak konuşan, kocasının yanında
valideynine söven, kendi evinde komşusunun duyacağı şekilde evlilik ile
ilgili şeyler konuşan ve söylediği her şeyi komşular tarafından duyulan
kadınlar. . . ”[21]
Yahudilik açısından örtünün sınırları
hakkında
İngilizce metninden tercüme edilen Talmut’un şu bölümüne dikkat edin:
“Soru: Kadının başı açık bir şekilde
evden çıkması
hususunda bir engel yok mudur? Oysa Tevrat şöyle demektedir: “Ve kahin
kadını Rabb’in önünde durduracak, ve kadının başını açacak ve onun
avuçlarına, anılma ekmek takdimesidir; ve lanet getiren acılık suyu
kahinin elinde olacak. ”[22] Hakeza Rabbani
medreselerde İsrail
oğullarının kızlarının başlarında örtü olmaksızın dışarı çıkmamaları
söyleniyordu.
Cevap: Tevrat açısından kadınların
başlarına
koydukları çiçekten taç bile yeterlidir. Ama Yahudilerin pratik sireti
esasınca kadınların başlarına koydukları ve saçlarını tümüyle
örttükleri bu çiçekten taç ile evden çıkmaları bile yasaktır. Rabbi
Asi, Rabbi Yuhanan’dan rivayet ettiğine göre kadın başında saçlarını
örten taç olduğu halde evinden çıkacak olursa örtü yasasına aykırı
davranmış olmaz. Bu rivayet esasınca Rabbi Zera bu hükmün nereye ait
olduğunu söz konusu etti. Eğer söylendiği gibi Yahudilik bunu dışarıya
özgü kılmışsa evin içinde hüküm nedir? Eğer evin içinde de aynı hüküm
geçerliyse siz İbrahim’in kızlarından birini eşinin yanında dahi
tutamazsınız![23]
Ebaya ve ihtimalen Kehana buna şöyle cevap vermişlerdir: “Kadın genel
değil, çok özel bir yoldan dahi başkasının evine girdiği takdirde
örtüye riayet etmek zorundadır. [24]
Yahudi Kadınlarının Pratik Tutumu
Her ne kadar zamanla bir dinin adap ve
farklı
alandaki etkileri şartlar ve çeşitli nedenlerden dolayı değişiklik
geçirse ya da uygulama açısından farklılıklar ortaya çıksa da o dine
mensup olanların tutumu bir amelin o dindeki yasallığının en açık
delilidir.
Dolayısıyla Yahudi kadınları arasında
örtünün
yaygın olduğu gerçeğini hiç kimse inkar edemez. Hatta Yahudi kavmindeki
kadınlar arasında örtünme konusu tarihçiler ve bilginler arasında da o
kadar yaygındır ki Yahudiler ile ilişkide bulunan kavimler arasındaki
örtüyü de Yahudi kavminin bir yansıması ve etkilenmesi olarak kabul
etmişlerdir.
Tarihçiler sadece Yahudi kadınları
arasında yaygın
bir adet olan örtünmeyi değil, bu konudaki sayısız katı tutumlarını da
açıklamışlardır. Konuyu inceleyen yazarlardan biri şöyle yazmaktadır:
“Gerçi Araplar arasında örtünme yaygın bir adet değildi, bunu İslam
getirdi, ama Arap olmayan milletler arasında örtünme çok yaygındı.
İran’da, Yahudiler arasında ve hatta Yahudilerden etkilenen milletler
arasında örtünme konusu yaygındı. Hatta bu kavimlerdeki kadınlar
yüzlerini ve ellerini bile örtüyorlardı. Hatta bazı milletlerde kadının
örtünmesinden çok, kadının gizletilmesi konusu tartışılıyordu. Bu
düşünce çok katı bir kural haline getirilmişti. [25]
Çıplaklığı, kadınların süslenmesini ve
makyajını
büyük bir çekicilik ile nakleden ve bunun doğal bir olay olduğunu
göstermeye çalışan Will Durant bu konuda şöyle diyor: “Orta çağ boyunca
Yahudiler eşlerini güzel elbiseler ile süslüyorlardı. Ama başı açık bir
şekilde erkekler arasına gitmesine izin vermiyorlardı. Başını açan
kadınların boşanması gerektiğini söylüyorlardı. Yahudi birisinin
karşısında saçları açık oturan bir kadının yanında asla Allah’ın
dergahına dua etmemesi gerektiğini ifade ediyorlardı. ”[26]
Will Durant Yahudi erkeklerinin ahlaki
ve kültürel
durumu hakkında da şöyle söylemektedir: “Birden fazla evlenme olduğu
halde Yahudiler bu konuda hata etmemeye çalışıyorlardı. Kadınları
örtülü bakireler, çalışkan eşler, doğurgan anneler ve emin kadınlardı.
Çok çabuk evlendikleri için de kötülüğe çok az bulaşıyorlardı. ”[27]
Yahudi Kadınlarının Tutumunda Örtünün Niteliği
Talmut kitabında da gördüğünüz gibi
sadece kadının
başının örtülmesi emredilmiş, ama nasıl örtülmesi gerektiği hususunda
bilgi verilmemiştir. Bu yüzden sadece başın örtülmesi veya bir taç ile
kapatılması yeterli görülmüştür. Ama Yahudilerin pratik sireti bunu
beğenmemiş, kadınların hatta evinden dışarı çıkmadan özel bir
geçitle başka eve gidebildiği durumda dahi başını çarşaf veya benzeri
bir örtüyle örtmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Will Durant Yahudi kadınlarının pratik
tutumunu
başka bir boyutunu ise şöyle belirtmektedir: “Eski Yahudi tapınağında
kadınlar için üst katta veya erkeklerin arkasında bir yer ayrılmıştı.
Kadınların güzelliği hakkında söylenen şiirleri Talmut her ne kadar
caiz bilse de Yahudi toplumu kötü görüyorlardı. Kadınla erkek arasında
görüşme sadece yazışmalarla oluyordu. Kadınlar açıkça konuşamıyor,
hatta kadın eşiyle bile halkın gözleri önünde sohbet edemiyordu. Dans
sadece kadın kadına veya erkek erkeğe olduğu taktirde caizdi. Kızları
okula göndermiyorlar, az bir ilim öğrenmeyi bile tehlikeli
sayıyorlardı. Buna rağmen kadınlar için özel eğitim yerleri de vardı.
Yahudi tarihinde bir çok kadın Hz. Musa’nın kanunları hakkında halka
hitap etmiş, ama bazı hususlarda perde arkasından konuşmak zorunda
kalmıştır. ”[28]
Bazı yazarlar Şuayb’ın kızlarının Hz.
Musa’ya
babalarının yanına götürmek için kılavuzluk ettiklerinde Hz. Musa’nın
onlardan arkadan gelmelerini istemesini ve Hz. İbrahim’in eşini
yabancılardan gizlemek için sandığa koymasını, Hz. Musa’nın dininde de
örtünün farz olduğuna delil saymışlar ve Yahudi kadınlarının
örtünmesinin de buna dayandığını söylemişlerdir. ”[29]
Hicaz alimlerinden olan Şeyh Bicani’nin
kendi
kitabında naklettiği şu rivayet de Yahudilerin pratik hayatının bir
boyutunu gözler önüne sermektedir: “Bir gün Aişe kadınlardan uygunsuz
hareketler görünce şöyle dedi: Eğer Peygamber (s.a.a) bugün bizim
kadınlardan gördüklerimizi görseydi şüphesiz onların camiye gitmelerini
yasaklardı. Nitekim İsrail oğulları da kadınlarına böyle
yapmışlardır. ”[30]
[1] - a.g.e, c.1 s.
595
[2] - Abdurresul
Abdulhasan el-Gaffar, el-Meret’ul
Muasıra, 3. baskı s. 40
[3] - Tekvin
Seferi , 24. bab, 64 ve 65. ayetler.
İran Yahudilerinin dini önderi Haham Orwell Davudi, Yahudi şeriatında
örtünün farz oluşunun delilinin bu ayetler olduğunu ifade
etmektedir.
[4] - Tevrat,
Tesniye Seferi, 22. bab, 5. ayet
[5] - Tevrat,
İşaya Nebi Kitabı 3. bab 16-26. ayetler
[6] - Tevrat,
Nebi Süleyman’ın Meselleri
kitabı, 6. bab, 20-26. ayetler.
[7] - Tevrat,
Nebi Süleyman Meselleri kitabı 7. bab,
1-9. ayetler.
[8] - Tevrat,
Ruk Kitabı, 2. bab, 8-9. ayetler.
[9] - A.g.e. 3.
bab, 15. ayet
[10] - Tevrat,
Tekvin Seferi, 38. bab, 14-15. ayetler
[11] - Tevrat,
Nebi İşaya Kitabı, 47. bab, 1-3.
ayetler
[12] - Tevrat,
Süleyman’ın Neşideler Neşidesi
Kitabı, 4. bab, 1. ayet
[13] - Tevrat,
Sayılar Seferi, 5. bab, 18. ayet
[14] - Will
Durant, Medeniyet Tarihi, c. 12, s. 34
[15] - Dr. Rab
Emakuhen, Talmut’tan seçmeler, Emir
Feridun Gorgani’nin tercümesi, s. 178
[16] - Will
Durant, Medeniyet Tarihi, c. 12, s. 30
[17] - a.g.e.,
s. 31
[18] - a.g.e.,
c. 1, s. 492
[19] - a.g.e.,
c. 12, s. 28
[20] - a.g.e.,
s. 30
[21] - Rab
Emakuhen, Goncine-i ez Talmud, s. 186,
Nişnakturut, 6-7
[22] - Tevrat,
sayılar seferi, 15. bab, 18. ayet
[23] - Zira bu
durumda kadınlar evde örtüye riayet
edemedikleri için eşlerinden ayrılacaklardır.
[24] -
İngilizce Talmut, Ketubut, s. 72, A ve B
[25] -
Ebu’l-Kasım İştihardi, Hicab der İslam, s. 50
[26] - Will
Durant, Medeniyet Tarihi, c. 12, s. 42
[27] - a.g.e.,
s. 63
[28] - Will
Durant, Medeniyet Tarihi, c. 12, s. 66
[29] -
Hikmet’ul Hicab ve edillet-u Vucub’in Nikab,
s. 252
[30] - Şeyh
Muhammed bin Salim Bicani, el-Mer’e,
Mektebe’us Sekafe, Medine-i Münevvere s. 35