Bu
meselenin, aynıyla
Kurân-ı Kerim’de ya da sünnette
bulunmayacağı
açıktır. Çünkü bu, yeni bir
tekniktir. Ancak
sünnette, yani Allah
Rasulü’nün (sa) uygulamasında hükmü varolan,
insandan insana saç
naklidir. Buna bir bakıma insan saçından
yapılan peruk kullanma
da
diyebiliriz. Hz. Peygamber’in kesinkes yasakladığı
budur. Peruk
kullanmanın yasak oluşu, iki sebebe
bağlanmıştır:
1.İnsanın
bir
parçası
olan saçın yedek parça gibi bir
başkasına takılması ve bu
sebeple
insana karşı gösterilen
saygısızlık.
2.Başkasının saçıyla kendsini
saçlı gibi gösterip
karşısındakileri
kandırma.
Görüleceği
üzere, peruk kullanmakla, saç ektirmenin benzer
yönleri
olduğu gibi, farklı yönleri de vardır ve bu
sebeple saç
ektirme de
peruk kullanma gibi kesin haramdır demek mümkün
değildir.
Çünkü saç
ektirme bir defa insanın kendi saçıyla
yapılan bir ameliyedir. İkinci
olarak, kalıcı olup bir bakıma kandırma
anlamı içermeyebilir.
Üçüncü
olarak, yine bir bakıma tedavi sayılabilir. İşte bu sebeple saç
ektirmenin kesin haram olduğu söylenemez.
Ancak
bir ölçüde farklı görünme, bir
bakıma da
estetik bir ameliye
sayılabileceği için tamamen masum ve helal da
olmamalıdır. Bu
sebeple
biz bu konunun son hükmünü verme durumunda değiliz,
ama,
haram olmasa
da bir kerahet/mekruhluk içerdiğini, kendinden emin olan ve
olduğundan
başka türlü görünme gereği duymayan
insanların buna
ihtiyaç
duymayacağını, yapılmaması halinde
hiçbir gayri meşruluk
yapılmış
olmayacağını, ama yapılması durumunda
en azından bir şüphe
taşıdığını
söyleyebiliriz.
Sorular
Cevaplar,
Prof.Dr.Faruk Beşer
|