Bunlar
İslamdan önce cahilliyet devrinde uygulanan nikah şekilleridir. Tamamı
batıldır.
Nikah-ı Muta : Cahiliyet
devrinden kalan bir nikah şeklidir. İslam'ın ilk yıllarında,
özellikle
harp zamanlarında, uzun zaman kadınlardan uzak kalan askerler için
mut'a
nikahına izin verilmiş, Hayber savaşına kadar mübah olan bu nikah
Peygamberimizin sünnetiyle yasaklanıp haram kılınmıştır.
Nikah-ı
Makt
: Dul kalan kadın kocasının mirasına
dahil olurdu. Başka karısından çocukları varsa en büyük oğul babasının
karısına
başkasından daha çok hak sahibiydi. Eğer üvey annesi ile evlenmek
istiyorsa
onun üzerine bir elbise atar ve onu sahiplenirdi, bu genel bir uygulama
şeklini
almıştı.
Nikah-ı
Şığar :
Takas evlenmesi demektir. İki kişi aynı
miktar mehirle, kızlarını birbirine evlenmek üzere vermeyi taahüt
ederler.
Kadına verilmesi gereken mehirden babave kocalar faydalanmış olur.
Nikah-ı
İstibda
: Kendi soyundan daha asil ve daha zeki
bir çocuk sahibi olmak isteyen adam, karısını meziyetleriyle tanınmış
bir
erkeğe gönderir. Kadın gebe kaldıktan sonra evine döner. Koca gebelik
kesin
belli oluncaya kadar karısına yanaşmaz. Doğan çocuk kocadan olmuş
sayılır ve
onun mirasçısı olurdu.
Grup
Evlenmesi :
Sayıları onu geçmeyen bir grup erkek
aynı kadınla cinsel ilişkide bulunurdu. Kadı, gebe kalır çocuk
doğurursa,
doğumdan bir müddet sonra bu erkeklerin hepsini davet eder ve
onlara
şöyle derdi: Benimle olan ilişkinizden doğan şeyi biliyorsunuz. bir
çocuk
sahibi oldum. Erkeklerden birine hitap ederek: "Ey Ebucehil çocuğuna
istediğin
adı koy" derdi. Bu andan itibaren o kimse çocuğun babası olur ve
babalığı red edemezdi.
Serbest
Birleşme : Bazı kadınlar bütün erkekleri kabul
ederler ve kapılarına bayrak asarlardı. bir çocuk doğurunca bütün
müşterilerini
toplar ve "kaif" denilen bir kimse çocuğun babasının kim olduğunu
tayin ederdi. Artık o kimse çocuğun babası olurdu.
Nikah-ı
Bedel :
İki erkeğin karılarını muayyen bir
müddet için değiştirmeleridir.
Nikah-ı
Hidn : Erkek muayyen bir bedel karşılığında
bir kaç gün birlikte yaşamak için kadınla anlaşırdı. bu bir nevi metres
hayatı
şeklinde olan bir birleşmeydi.
Deneme
Evlenmesi
: Kadının muayyen bir dostu varsa ve
bundan bir çocuk doğurmuşsa, beyanı üzerine kadın o kimseye
nikahlanırdı. Bu
bir çeşit deneme evlenmesiydi.
Kaynak:
Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN