"Ey
insanoğlu,
sizi bir tek nefisten yaratan ve ondan eşini yaratıp ikisinden birçok
erkekler
ve kadınlar üreten Rabbinizden korkun" (Nisa
Süresi :1)
Bu
âyet-i celile ve diğer âyet-i kerimelerde Hz. Havva'nın,
Hz. Adem'in kaburga kemiğinden yaratıldığına dair hiç bir işaret
yoktur.
"Allah,
Adem'i uykuya daldırdıktan sonra sol tarafındaki
kaburgalardan
birini aldı. Bu kaburganın yerini hemen et bürüdü iyileşti. O anda Adem
uyandı. Allah bu kaburgadan Havva'yı yaratıncaya kadar uykusundan
kalkmadı.
Adem uykusundan kalkarak bir tarafında Havva'yı görünce "Etim, kanım,
eşim"
dedi.
Mücahit
de
şöyle diyor.
"Allah,
Adem
uykuda iken Havva'yı onun aşağıdaki iki eğe kemiğinden yarattı".
Bu
rivayetlerin doğruluğunu Allah
bilir. Çünkü Tevrat'ta Hz. Havva'nın yaradılışı şöyle anlatılır.
"Ve
Rab allah dedi: Adam'ın yalnız olması iyi değildir; kendisine uygun bir
yardımcı yapacağım. Ve Rab Allah, Adem'in üzerine derin bir uyku
getirdi
ve o uyudu, onun kaburga kemiklerinden birini aldı ve yerini otla
doldurdu.
Ve Rab Allah Adem'den aldığı kaburga kemiğinden bir kadın yaratıp onu
Ademe
getirdi. Ve Adem dedi: Şimdi bu benim kemiklerimden kemik ve etimden
ettir,
bu insandan alındığı için ona "nisa" ismi verilsin dedi. Ve Adem
karısının
ismini Havva koydu, çünkü bütün yaşayanların anası oldu." (Kitab-ı
Mukaddes, Tekvin: 2/18-23)
Yine
Yahudilerin kutsal kitabı Talmud'da şu
ayrıntı vardır.
"Havva,
Adem'in onüçüncü kaburga kemiğinden yaratıldı."
Bu
haber Hz.
Peygambere ulaşınca
kadınların hatası olduğu zaman bağışlanmaları gerektiğini, bedenlerinin
nazik ve ruhlarının hassas olduğuna işaret etmekle yorumlamıştır.
Bundan
beşyüz sene öncesine kadar
Avrupalılar, Tevrat'ın bu sözüne bakarak erkeğin kaburga kemiklerinin
kadınlarınkinden
bir eksik sanıyorlardı. Kadınla erkeğin kaburga kemiğinin aynı olduğu
ilmen
isbat edilince bütün Avrupa şaşırmıştı.
Bu
rivayetleri kitaplarına alan bazı
müfessirler, bunların: Tevrattan alınma olduğunu açıklamıştır.
İmam
Taberi:
"Bu
rivayetlerin doğruluğunu Allah bilir," diyerek bu rivayet
hakkındaki
şüphesini belirtmiştir.
İbn-i
İshak da bu konuda şöyle der.
"Hz.Havva'nın,
Hz. Adem'in sol kaburga kemiğinden yaratıldığı şeklindeki haber haber,
Yahudilerden nakledilmiştir.
Birinci
görüşte olanlar şu hadis
şerifleri delil getirmişlerdir.
"Kadınlar
hakkında hayır tavsiye
ediniz.
Çünkü kadın, eğri kaburga kemiğinden yaratılmıştır. Kaburga kemiğinin
en
eğri tarafı, en üst tarafıdır. Onu doğrultmaya çalışırsan kırarsın,
hali
üzerinde bırakırsan öyle kalır. Kadınlar hakkında hayır tavsiye
ediniz"
Diğer
hadis-i şerifte:
"Kadın
eğri kaburga kemiği gibidir. Eğer
doğrultmaya
kalkışırsan kırarsım Eğer mutlu bir hayat yaşamak istersen o eğriliği
ile
beraber faydalanırsın."
Bu
ve
benzeri hadisler Hz. Havva'nı
kaburga kemiğinden yaratıldığına delil olmaz. Çünkü bu hadisler
mecazdır;
kadınla iyi geçinmeyi tavsiye eden hadislerdir.
Buhariyi
şerheden merhum Kamil Miras
şöyle der:
"Hadis'in
bu ifadesiyle kadın cinsinin fıtrat açısından
asabi
olduğunu ve fıtratı gereği çabuk sinirlenerek eğrilik ve huysuzluk
göstermesine
işaret olunup erkeklerin kadınlar hakkında hayırlı olmaları
emrolunmuştur".
Kadının
bu
yönünü Tıp alimleri de
aynı şekilde açıklar. Ord.Prof. Mazhar Osman şöyle der:
"Kadının
esas
mizacı
heyecanlılıktır. Bütün kadınlarda buna rastlanır. Ruh hastalıkları
kadınlarda
daha çoktur. En vahşi kavimlerden en medeni milletlerin
kadınlarınma,
medeni terbiye görmüş hanımından eğitimsiz bir köy kızına varıncaya
kadar
kadınlığın müşterek hisleri vardır. Her kadın ayının yarısını
hazırlanma,
adet, adetten sonra gayri tabilik, adete yarı hasta olarak geçirir".
Birinci
görüş, hem Kur'an'a hem de
sünnete ters düşer.. Bu görüş tamamne İsrailiyattır. En doğrusunu Allah
bilir.
2- Hz. Havva,
Hz. Adem'den Yaratılmıştır
Bu
görüşte olanlar, Hz. Havva
Hz.Adem'den
yaratıldı derler, fakat kaburga kemiği gibi, neresinden yaratıldığı
konusunda
bir şey söylemezler. Çünkü Kur'an ve sünnette böyle bir ayrıntı yoktur.
"Ey
insanlar,
sizi tek nefisten yaratan ve ondan eşini yaratıp ikisinden bir çok
erkek
ve kadınlar üreten Rabbinizden korkun"(Nisa Süresi:1)
Ayette
geçen
"nefis" kelimesi kapalı
ve çok geniş anlamı olan bir kelimedir. üzerinde çok ihtilaf vardır.
Görüş
farklılığı da buradan gelmektedir.
Nefis;
1)
İnsan, ruh, can, hayat, zat,
şahıs
2)
Cins, hakikat, asıl, cevher,
madde, insanı oluşturan hakikat, birşeyin tamamı hakikatı demektir.
Ayette
geçen
"nefs" kelimesi, insanruh,
zat anlamına gelir görüşünde olanlara göre, bu ayat ve benzeri ayetler,
Havva'nın Adem'den yaratıldığına işaret eder. Ancak Havva'nın Adem'den
nasıl yaratıldığı, neresinden yaratıldığı konusunda ayrıntılı kesin
bilgi
Kur'an-ı Kerim ve hadislerde yoktur.
Ayette
geçen
"Tek nefsin" Adem olduğuna
dair açık ayet ve hadis yoktur. Bazı müfessirler "Tek nefis'ten
Hz.Adem'in
kastedildiğini söylerler.
İbni
abbas
şöyle der:
"Kadın
erkekten yaratılmıştır. Bu yüzden kadının gözü erkektedir. erkek ise
topraktan
yaratılmıştır. Bu yüzden erkeğin gözü topraktadır".
Elmalı'lı
Hamdi Yazır da şöyle der:
Tek
nefisten murat Hazreti Adem, eşinden murat da Hz.Havva olduğuna
dair
ittifak ve icma vardır".
Bu
konuda
birkaç ayet daha var:
"Allah
sizi
tek nefisten yarattı. Burası gelip geçici yerdir"(Enam Suresi:
98)
"Sizi
birtek
nefisten yaratıp onunla huzura kavuşsun diye eşini aynı nefisten
yaratan
O'dur." (Araf Suresi: 189).
"Sizi
tek
nefisten yarattı, sonra ondan eşinizi meydana getirdi." (Zümer
Suresi
:30)
Bu
görüşe
göre, Kur'an-ı Kerimde
Hz.Havva'nın, Hz. Adem'den yaratılmış olduğu bildirilmiştir. Bunun
dışında
herhangi bir açılama yoktur.
Biz,
Resulullah'ın getirdiği vahye
olduğu gibi inanırız. Ne eksiltiriz, ne de çoğaltırız. Cenab-ı Hak
ayette
"nefs" kelimesini kapalı olarak zikrediyor, insanları ondan yarattı
diyor.
Biz de olduğu şekilde buna inanırız. Nasıl, ve ne şekilde, neresinden
yaratıldığı
konusuna girmeyiniz.
3- Hz. Havva
Topraktan Yaratılmıştır
Cenâb-ı
Hak, Havva'ya Adem'i yarattığı
gibi maddeden, topraktan yaratmıştır. Kur'an, kadın-erkek ayrımı
yapmadan
mutlak insanıntopraktan yaratıldığını söyler. Kur'an da bu konuda tam
açıklık
vardır.
"Allah
sizi
çamurdan yarattı" (Enam Suresi : 2)
"Allah
insanı
çamurdan yaratmaya başladı." ( Secde Suresi : 7)
"Biz insanı
çamur'un süzülmüşünden yarattık." (Müminun Suresi : 13)
"Ben çamurdan
bir insan yaratacağım" (Sad Suresi : 71)
"Biz insanı
pişmiş çamurdan, değişmiş cıvık balçıktan yarattık."(Hicr Suresi
: 26)
Bu
ayetlerde görüldüğü gibi
Cenab-ı Hak, insanı kadın-erkek tek bir maddeden, topraktan çamurdan
yaratmıştır.
Kadın ve erkeğin ayrı ayrı maddeden ve ayrı yerlerde yaratıldığını
söylemediği
gibi ona işaret bile etmemiştir. ancak topraktan nasıl yaratıldığına
dair
tafsilat vermemektedir. Ancak ruhunun yüce Allah'ın ruhundan bir nafha
olduğunu Kur'an-ı Kerim haber vermektedir.
"Rabbin
meleklere
demişti ki: Ben balçıktan işlenebilen kara çamurdan bir insan
yaratacağım.
Onu kılığına koyup ruhumdan üflediğimde ona secdeye kapanın." (Hicr
Suresi : (28-29)
Toprak
insan
bedeninin başlangıç
maddesini oluşturmaktadır. Bütün insanların yaradılışının toprakla
ilgili
olduğuna Kur'an'da işaret ediliyor:
"Allah'ı
nasıl
inkar edersiniz ki, siz ölü idiniz. O sizi diriltti, yine öldürecek,
yine
diriltecek, sonra O'na döndürüleceksiniz." (Bakara Suresi : 28)
Bediuzzaman
Said Nursi bu ayet-i
tefsir ederken der ki: "İnsanın cesedini teşkil eden zerreler, alemin
zerreleri
içinde (toprak içinde) cansız, dağınık bir şekilde iken bakarsınız ki,
özel bir kanunla, muayyen bir nizam ile intizam altına alarak baba
sulbüne
gönderir. Baba sülbünde sakin, gizli bir durumda iken, birden bire
bölük
bölük, muayyen bir nizamla, bir kasd ve hikmet altında ana rahmine
intikal
eder.
Alemin
içindeki zerreler, baba sülbüne
intikal edince başka suretlere girerler; ana rahminde başka suretlere
dönerler.
Nutfe de başka durum alırlar, sonra alaka olur, sonra et parçası olur,
sonra insan suretine girer. Bu kadar acaib değişimler esnasında
zerreler
öyle muntazam hareket eder, öyle muayyen dusturlar üzerine cereyan eder
ki, sanki bir zerre, alemin zerreleri içinde iken görevlendirilmiş ve
Rauf'un
gözünde yer alıp görev yapmak üzere yola çıkarılmıştır."
Hz.Havva'nın
topraktan yaratıldığı
ile ilgili bir çok tefsirde şu ibare yer almaktadır. "Adem'i topraktan
yaratmaya kadir olan Allah, Havva'yı da topraktan yaratmaya kadirdir.
Durum
böyle olunca O'nun Adem'in kaburgasından yaratılmasının faydası nedir"
Bu
araştırmadan sonra kanaatimize
göre üçüncü görüş daha sahihtir. En doğrusunu Allah bilir.
Kaynak: Rauf Pehlivan,
Kaynaklarıyla Büyük
Kadın İlmihali