Altın
Kullanmak ve Yüzük İslâm dini süslenmeyi mübah görmüş, ve hatta bazen ve gerektiği yerlerde teşvik etmiştir. Cenâb-ı
Hak; "De ki Allah'ın
kulları için
yarattığı ziynet ve temiz rızıkları haram
kılan kimdir?" (Arâf, 7/32) buyurmuştur. Fakat
bunların
yanında erkeklere haram, kadınlara da helâl
gördüğü ziynet eşyaları da vardır.
Erkeklere haram olan ziynet eşyaları, altın ve saf ipektir. Hz. Ali ibn Ebu Talib (r.a.)'dan rivayet edilen bir hadisde Resulullah Hz. Muhammed (s.a.s.) şöyle buyurmuşlardır: "Resulullah
(s.a.s.), ipeği sağ eline, altını da sol eline alarak buyurdu: "Bu ikisi ümmetimin erkeklerine haramdır." (Tirmîzî, Libâs 1; İbn Mace Libâs 19 ). Yine bir
gün,
bir adamın elinde altın yüzük gördüğü zaman,
onu çıkarıp attı ve buyurdu ki: "Herhangi
biriniz tutuşmuş bir ateş parçasını eline almaya yeltenir mi
hiç?" Resulullah
(s.a.s.) oradan ayrıldıktan sonra adama, yüzüğü alıp
ondan
faydalanmasını söylediler. Bunun
üzerine adam: "Resulullah onu alıp attıktan sonra vallahi almam" dedi. (Müslim, Libâs 52 ). İsrafa dalanların yanında gördüğümüz, altın kalem, altın saat, altın çakmak altın sigara kutusu, altın ağızlık ve benzerleri de fakihlerce altın yüzük gibi görülmüştür. Gümüş yüzük kullanmayı ise İslâm helâl görmüştü. Abdullah ibn Ömer'den rivayet edilen bir sünnette, "Resulullah gümüşten bir yüzük edinmiş ve eline takmıştı" (Ebû Dâvud, Hatem 4; Tirmîzî, Libâs 43). Ayrıca sahabe-i kirâmın gümüş yüzükleri vardı. İslâm, altını erkeklere haram kılmakla, ahlâkî ve terbiyevî yüce bir hedefe yönelmiştir. İslâm, erkeğin erkekliğinin korunması gerektiğini, zayıflığın ve başkasının önünde eğilmenin doğru olmadığını belirtmek ister. Perişan olmanın belirtilerinden erkeği muhafaza eder. Allah'ın, kadının terkibinden daha başka bir uzvî bir terkiple yarattığı erkeğe, kadınlara benzemek ve çeşitli süslerle öğünmek yakışmaz. Bu haramlaştırmanın arkasında ayrıca sosyal bir hedef de yatmaktadır. Altın ve gümüş eşyanın kullanılması keyfiyeti, İslâm'ın genel olarak israfa karşı açtığı savaşa ait programın bir parçasıdır. Kur'an nazarında israf, milletleri helâk oluşla tehdit eden çözülme ve bozulmanın bir benzeridir. Zira israf sosyal bozulmanın başlangıcıdır. israf hayırlı ve doğru bütün yolların, prensiplerin düşmanıdır. Kur'an-ı
Kerim'de: İslâm, müslümanın hayatındaki israfın bütün belirtilerini haram kılmıştır. Erkeklere altın ve ipekli giymeyi haram kıldığı gibi, erkek ve kadın bütün müslümanlara altın ve gümüş kap kullanmayı da haram kılmıştır. Bundan başka bu hükmün değerli bir iktisadî yönü vardır. Altın, dünya piyasalarında en önemli bir maddedir. Bunun için onun erkeklerin kadınlar gibi süs eşyası veya kap-kacak olarak kullanmasını doğru bulmamıştır. İslâm,
kadının doğuştan süse ve ziynet eşyasına karşı meyilli olduğunu
gözönüne alarak
erkekleri sapıtma ve şehveti kamçılama yolunda kullanmamak
şartıyla, yukarda
belirtilen haramlaştırma hükmünden kadınları istisna etmiştir.
Nişan yüzüğü bir zaruret değildir. Gümüş yüzüğü takınmak caizdir. Ancak 4,8 gramı aşmamalıdır. Erkeklerin altın yüzük takmaları, dört mezhepte de caiz değildir. (Mevahib-i ledünniyye) Peygamberimiz gümüş yüzük takmıştır. Bu yüzden gümüş yüzük takmak sadece cevaz hükmü taşımamakta aynı zamanda sünnetde olmaktadır. Fahri Kainat efendimiz vefat ettiği gün parmağında gümüş bir yüzük vardı ve üzerinde "Muhammedün Resulullah" yazılı bulunuyordu. Daha sonra bu yüzük Hz.Ebubekir r.a. ve Hz.Ömer'e intikal etti. Hz.Osman ise, Eris kuyusunun başında iken, yüzük kuyuya düştü ve bütün aramalara rağmen bulunamadı. Demir, bakır ve tunç gibi madenlerden yapılan yüzüğü takmak gerek kadınlar gerekse erkekler için mekruhtur. Ancak üzerine tel dolanacak veya gümüş ile nikelaj yapılacaksa takmak caiz olur. İki taneden fazla yüzük takılması mekruhtur. Her iki yüzüğün aynı parmağa takılmaması gerekir. Yüzüğün sol ele takılmasında bir sakınca yoktur. Ancak sağ ele takmak daha evladır. Peygamberimiz şahadet parmağı ile orta parmağa yüzük takılmasına müsaade etmemiştir. Yüzük küçük parmakla onun yanındaki parmağa takılmalıdır. Kaynaklar: 1) Şamil İslam Ansiklopedisi 2) Günümüz Meselelerine Açıklamalı Fetvalar, Mehmed Emre 3) Erkeklerin altın yüzük takmaları, dört mezhepte de caiz değildir. (Mevahib-i ledünniyye) |