1- Namaz
kılmak
Âdetli veya
lohusa
kadının namaz kılması câiz değildir. Âdetli
kadın, kılamadığı namazı kaza etme.
2- Oruç tutmak
Âdet gören
veya
lohusa
olan kadın oruç tutmaz. Ancak oruç borcu, onların üzerinden
düşmez.
Kaza etmeleri gerekir.
3-
Tavâf
Hz.
Peygamber,
hac
sırasında
âdet gören Âişe (r.anhâ)'ye
şöyle buyurmuştur:
"Hayız
gördüğün
zaman, temizleninceye kadar Beytullah'ı
tavaf dışına hacıların yaptığı diğer hac ibadetlerini yap"
4-
Kur'an-ı Kerîm okumak
Mushafa
el
sürmek ve onu taşımak. "Ona (Kur'ân'a)
tam olarak temizlenmiş olanlardan başkası el süremez" (el-Vâkıa,
56/79)
Peygamberimiz
(sav) şöyle buyurmuştur:
"İddetli
kadın ve
cünüp olan, Kur'ân'dan
hiç bir şey okuyamaz"
Hanefilere
göre, bir kılıf içindeki Kur'ân'a el sürmek ve taşımak hayızlı
ve cünüp için mümkün ve câizdir. Yine ilimle uğraşan kimse, tefsir,
hadis
ve fıkıh kitaplarını zarûret yüzünden elbisesinin yeniyle veya eliyle
tutabilir.
5-
Mescide girmek, orada
eğleşmek
ve
itikâfa
çekilmek
Hadiste
şöyle
buyurulur:
"Hiç
bir hayızlı veya cünüp mescide giremez".
Şâfiî
ve Hanbelîler,
hayızlı ve lohusanın kirletmemek
şartıyla mescitten karşıdan karşıya geçmesini câiz görürler.
6-
Cinsel temasta bulunmak
veya
göbekle
diz
kapağı arasını okşamak
Bunu
delili âyet ve hadistir.
Âyette
şöyle buyurulur:
Hayız
halinde
iken
kadınlardan uzaklaşın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın"
(Bakara,222).
Uzaklaşmaktan
maksat, onlarla cinsel teması
bırakmaktır.
Yine
hayızlı hanımıyla ne derece ilgilenebileceğini soran bir sahabeye
Allah elçisi şöyle cevap vermiştir:
"Senin
için göbekten üst
taraf serbesttir"
Hanbelilere
göre, göbek-diz arasında cinsel temas dışında serbesttir. Hanefi,
Şâfiî ve Mâlikilere göre hayızlı veya lohusa olan eşiyle cinsel
temasta bulunan erkeğe keffâret gerekmez. Ancak tevbe ve istiğfar
etmesi
gereklidir.
7- Boşama
Hayız
hâlindeki kadını
boşamak câiz değildir. Ancak buna
rağmen boşama geçerlidir, ve bid'î tâlak adını alır. Âyette;
"Boşayacağınız
zaman, eşlerinizi iddetlerine doğru boşayın" buyurulur (et-Talûk,
65/1).
Yani içinde iddet meşru
olan bir sürede boşayın demektir. Çünkü, ay
hâlinin
geri kalan kısmı iddetten sayılamaz.
Allah elçisi, Abdullah
b. Ömer'e,
eşini temizlik günlerinde veya gebe iken boşamasını bildirmiştir.
Kaynak:
Şamil İslam Ansiklopedisi
|