|
Elmalı
Tefsiri
1-4-
Kendilerine
senden önce bir uyarıcı gelmemiş olan bir kavmi korkutman için,
buyurulduğu üzere "İçlerinde bir uyarıcı gelip geçmemiş olan hiçbir
kavim yoktur." (Fâtır, 35/24). Şu halde burada "Kendilerine hiçbir
uyarıcı gelmedi." denilmesi, "Ey kitap ehli, peygamberlerin bulunmadığı
bir zamanda size (âyetlerimizi) açıklayan peygamberimiz gelmiştir."
(Mâide, 5/19) âyetinin ifadesince fetret zamanına (peygamber bulunmayan
devre) işaret olmuş olur. "...altı günde... sonra Arş üzerine istivâ
etti (hakim oldu)." (A'raf, 7/54. âyete bkz.)
5-6- Gökten
yere, yukarıdan aşağıya emri tedbir eder (düzenler). Yani O'nun Arş'ta
istivâsı (hükümran olması), Tevrat'tan zannedildiği gibi dinlenmek
mânâsına değil, emri düzenlemekle hüküm ve saltanat yürütmek
mânâsınadır.
TEDBİR: Bir işin
arkasını görerek ona göre gereğini tayin etmektir. Allah Teâlâ'nın
tedbiri ise, hikmetine göre dilemesidir. Şu halde burada emir, "Umûr"un
tekili olarak "şe'n" (iş) mânâsınadır. Yani dünyanın işini melekler
gibi, semâvî sebepler ve kuvvetlerle yukarıdan aşağı indirmek suretiyle
tedbir ve idare eder. Sonra da o iş, O'na çıkar. Bu şekilde bir emir,
bir iş başladığı noktaya dönen bir devir ile son bulup kalkar, yalnız
Allah'ın ilminde sabit kalır.
Bir günde ki;
bazıları bunu yalnız "Urûc"a bağlamışlarsa da tercih edilen hem
"yüdebbiru", hem "ya'rucu" fiillerinin ikisine birden tenâzu' yoluyla
taallukudur. Yani o emrin inmesi ve çıkması öyle bir günde, o kadar bir
zamanda olur ki miktarı sizin saydıklarınızdan bin sene eder. Demek ki
Allah'ın bir iradesinin hükmü olan bir emir, bir iş, bir olay bazen
böyle bin senelik bir devir ile biter. Onun bir günü, böyle büyük bir
devir teşkil eder. Onun için "gökleri ve yeri altı günde yarattı"
denildiği zaman o günleri rastgele günler zannetmemelidir. Meâric
Sûresi'nde (Meâric, 70/4) geleceği üzere bunun elli bin sene edeni de
vardır. Demek ki, bin sene denilmesi örnek yoluyladır. Yahud bazı
tefsircilerin dedikleri gibi "bin" tabiri uzun bir zamandan kinâyedir.
Dolayısıyla daha az ve daha çok olmasına engel değildir.
7-11-
Yarattığı
her şeyi güzel yaratmıştır. Burada "hüsün" güzellik, hikmet ve menfaate
uygunluktur. Gül güzel olduğu gibi dikeni de güzeldir. "Süzülmüş bir
özden (sülâleden)... (Müminûn, 23/12-14. âyetlerine bkz.)
"Değersiz bir
sudan" ifadesi, "sülâle"den bedeldir. Bununla beraber sıfat olması da
düşünülebilir.
12-16-
Çünkü biz
sizi unuttuk. Yani unutmuş gibi cehennemde bıraktık. Yanları
yataklardan uzaklaşır, hem korku, hem umutla Rablerine dua ederler;
gece kalkar teheccüd kılarlar. Bir çokları Muaz b. Cebel (r.a.)den
sahih olarak rivayet etmişlerdir ki, şöyle demiştir: "Bir seferinde
peygamber (s.a.v.) ile beraberdim. Birgün yanında sabah etmiştim,
yürüyorduk. 'Ey Allah'ın peygamberi' dedim. 'Bana bir amel haber ver
ki, beni cennete koysun, cehennemden uzaklaştırsın.' Buyurdu ki: 'Büyük
birşey sordun, bununla beraber o, Allah Teâlâ'nın nasib ettiği kimseye
kolaydır, Allah'a ibadet edersin, O'na hiç ortak koşmazsın, namazı
kılarsın, zekâtı verirsin, Ramazan orucunu tutarsın, Kabe'yi
haccedersin.' Sonra buyurdu ki: 'Sana hayır kapılarını göstereyim mi?
Oruç kalkandır, sadaka hataları söndürür ve gecenin göbeğinde adamın
namazı' dedi. Sonra "Onların yanları yataklardan uzaklaşır..." diye iki
âyet okudu" .
17-22-
Şimdi
hiçbir kimse bilmez. Ve Allah'a yakın bir melek, ne de Allah tarafından
gönderilmiş bir peygamber. Onların yaptıkları amellere mükafat olarak
kendileri için gözler aydınlığından, sevinçten neler gizlenmekte!..
Buharî ve diğerlerinde Resûl-i Ekrem (s.a.v.)den şu kudsî hadis rivayet
olunmaktadır: "Allah Teâlâ buyuruyor ki: Ben salih kullarıma öyle
şeyler hazırlamışımdır ki, hiçbir göz görmemiş, kulaklar işitmemiş, bir
insanın hatırından da geçmemiştir." "(Onlara en büyük azabdan başka bir
de yakın azabdan (tattıracağız)." Azab-ı ednâ; yakın azab, dünya azabı
aza-ı ekber de âhiret azabıdır.
23-30-
Şimdi sen
ona kavuşmaktan şüphe içinde olma. Yani vaktiyle Musa'ya verdiğimiz
gibi şimdi de sûrenin başında açıklandığı üzere sana kitap veriyoruz.
Bunda zerre kadar şüpheye düşme.
|
|