Organ Nakli
Diyanet
İşleri Başkanlığı
Kurul Kararı , Tarih: 3/3/1980
Hacettepe Üniversitesi Tıp.
Fakültesi Öğretim Üyelerinden Doç. Dr. Mehmet
Haberal'ın ölmüş kimselerden alınacak organ ve dokuların, tedavileri
ancak bu
yoldan yapılabilecek hastalara nakli konusunda, Başkanlık Makamından
havale
olunan dilekçesi Kurulumuzca incelendi.
Yapılan müzakere sonunda :
Kur'an-ı Kerim ve hadis-i şeriflerde, organ ve doku nakli konusunda
sarih bir
hüküm bulunmamaktadır. İlk müçtehit ve fakihler de, kendi devirlerinde
böyle
bir mesele söz konusu olmadığı için, bu ameliyyenin hükmünü geniş
şekilde
açıklamamışlardır. Ancak dinimizde, Kitap ve Sünnet'in delaletlerinden
çıkarılmış umumî hükümler ve kaideler de vardır. Kitap ve Sünnet'te
açık hükmü
bulunmayan ve her devirde karşılaşılan yeni yeni meselelerin hükümleri,
İslâm
fakihleri tarafından bu umumî kaideler ile hükmü bilinen benzer
meselelere
kıyas edilerek çıkarılmış, hiçbir mesele cevapsız bırakılmamıştır.
Organ ve
doku nakli konusunda hükmünü tayinde de aynı yola baş vurulması uygun
olacaktır.
Bilindiği üzere, insan mükerrem bir varlıktır. Mahlukatı içinde Allah
onu
mümtaz kılmıştır. Bu itibarla normal durumlarda ölü ve diri kimselerden
alınan
parça ve organlardan faydalanılması, insanın hürmet ve kerametine
aykırı
görüldüğünden, İslam fakihlerince caiz görülmemiştir. Ancak, zaruret
durumunda,
zaruretin mahiyet ve miktarına göre bu hüküm değişmektedir.
Nitekim dinimiz, bir kısım fiil ve davranışları yasak kılmış, Kitap ve
Sünnet
bunları tespit etmiştir. Sözgelimi murdar hayvan (meyte), kan, domuz
eti,
şarap... vb. şeylerin yenilip içilmesi, alınıp satılması, ilaç olarak
kullanılması haram kılınmıştır. Ancak zaruret halinde bunlardan zaruret
miktarında (ölmeyecek kadar) yenilip içilmesinin (el-Bakara, 173;
el-Maide, 3;
el-En'am, 119) meşru olduğu beyan buyrulmuştur.
Söz konusu ayet-i celilelerden, İslâm fakihleri, zaruretlerin bir
ölçüde dinen
yasaklanmış şeyleri mübah kıldığı ve zaruret halinde sadece ayet-i
kerimelerde
beyan edilen yasakların değil, zaruret halinin giderilmesi için
yapılması
zorunlu ve başka bir çare olmayan bütün yasakların zaruret miktarınca
işlenmesinin caiz ve mübah olduğu sonucuna varmışlardır.
O halde, ölmüş kimselerden tedavi maksadıyla organ ve doku alma ve
bunları
hasta veya yaralı kimselere nakletme konusunda bir hükme ulaşabilmek
için;
Zarurete binaen, cesedin kesilmesi, organ ve dokularından bir kısmının
alınmasının caiz olup olmadığı,
Hastalığın tedavisinin zaruret sayılıp sayılmayacağı (Haram ile
tedavinin
hükmü)
Organ ve doku nakli caiz ise hangi şartlarla caiz olduğunun bilinmesi
gerekmektedir.
İslam fakihleri, karnında canlı halde bulunan çocuğun kurtarılması için
ölü
annenin karnının yarılmasına,
Başka yoldan tedavileri mümkün olmayan kimselerin kırılmış kemiklerinin
yerine,
başka kemiklerin nakline,
Bilinmeyen hastalıkların öğrenilmesi ve hayatta bulunmaları sebebiyle
ölülere
nisbetle daha çok şayan-ı ihtiram olan hastaların tedavilerinin
sağlanabilmesi
için, yakınlarının rızası alınmak suretiyle, ölüler üzerinde otopsi
yapılmasının caiz olacağına,
Fetva vermişler, canlı bir kimseyi kurtarmak için, ölünün bir parçasını
itlaf
etmeyi caiz görmüşlerdir. Nitekim, Müşavere ve Dini Eserleri İnceleme
Kurulu'nun 16.4.1952 tarih ve 211 sayılı kararında, özetle;
"...âmmenin menfaat ve maslahatı göz önünde tutularak, bilinmeyen bir
hastalığın bilinir hale gelmesi, hastalığın bilinmemesinden doğacak
âmme
zararının önlenmesi, hayatta bulunmaları sebebiyle daha şayan-ı ihtiram
olan
hastaların tedavilerinin sağlanması gibi maslahat ve şer'î hikmetlerin
husule
gelmesini temin için, yakınlarının rızası alınarak, ölüler üzerinde
otopsi
yapmanın caiz olacağı ve bu gibi sebepler dolayısıyle ölüye
gösterilmesi
gereken hürmet ve tekrimin zevaline katlanmanın, İslamî hükümlerin bir
gereği
olduğu..." ifade olunmuştur.
İslam fakihleri, açlık ve susuzluk gibi, hastalığı da haramı mübah
kılan bir
zaruret saymışlar, başka yoldan tedavileri mümkün olmayan hastaların
haram ilaç
ve maddelerle tedavilerini caiz görmüşlerdir. Günümüzde kan, doku ve
organ
nakli ve tedavi yolları arasına girmiş bulunmaktadır. O halde, hayatı
veya
hayatî bir uzvu kurtarmak için başka çare olmadığında, kan, doku ve
organ nakli
yolu ile de bazı şartlara uyularak, tedavinin caiz olması gerekir.
Nitekim,
Müşavere ve Dinî Eserleri İnceleme Kurulunun 25.10.1960 tarih ve 492
sayılı
kararında, "tedavileri için kan nakline zaruret bulunan hasta ve
yaralılara başka kimselerden kan naklinin; başka kimselerden alınacak
parçaların takılmasıyla görmeleri mümkün olduğu takdirde; hayatında
buna izin
vermiş olan kimselerin, ölümlerinden sonra gözlerinden alınacak
parçaların bu
durumdaki kimselere takılmalarının caiz olacağı..." beyan edilmiştir.
Din İşleri Yüksek Kurulu'nun 19.01.1968 gün ve 3 sayılı gerekçeli
kararında ise
"yalnız hayatı kurtarmak için değil, bir organı tedavi etmek,
hastalığın
tedavisini çabuklaştırmak için de kan naklinin caiz olduğu, tıbbi ve
hukuki
kaidelere riayet edilmek şartıyla kalp naklinin de caiz olacağı..."
ifade
olunmuştur.
Yurdumuz dışında, çeşitli İslâm Ülkelerinin yetkili kişilerince de aynı
yolda
fetvalar verildiği bilinmektedir.
Kurulumuzca da aşağıdaki şartlara uyularak yapılacak organ ve doku
naklinin
caiz olacağı sonucuna varılmıştır.
Zaruret halinin bulunması, yani hastanın hayatını veya hayatî bir
uzvunu
kurtarmak için, bundan başka çaresi olmadığının, meslekî ehliyet ve
dürüstlüğüne güvenilen bir tabip tarafından tespit edilmesi,
Hastalığın bu yoldan tedavi edilebileceğine tabibin zann-ı galibinin
bulunması,
Organ veya dokusu alınan kişinin, bu işlemin yapıldığı esnada ölmüş
olması,
Toplumun huzur ve düzeninin bozulmaması bakımından organ veya dokusu
alınacak
kişinin sağlığında (ölmeden önce) buna izin vermiş olması veya hayatta
iken
aksine bir beyanı olmamak şartıyla, yakınlarının rızasının sağlanması,
Alınacak organ veya doku karşılığında hiçbir şekilde ücret alınmaması,
Tedavisi yapılacak hastanın da kendisine yapılacak bu nakle razı olması
gerekir.
el-İsra Suresi , 70; et-Tin Suresi, 4
el-Hidaye, el-İnaye ve Feth'ül-Kadir 1/65; Fethu babi'l-İnaye, 1/126;
Fetevay-ı
Hindiye, 2/390
Cessas, Ahkamü'l-Kur'an, 1/156; İbnü'l-Arabi, Ahkamü'l-Kur'an, 1/55;
Kurtubi,
2/232 ve 7/73; İbn Hazm, el-Muhalla, 7/426
Fetevay-ı Hindiye, 2/296; el-Va'yü'l-İslami, Sayı 137, Yıl 1396,
Kuveyt;
Istılahat-ı Fıkhiye, 3/157
Fetevay-ı Hindiye 2/390
|