Yaratanlar
arasında şerefli bir yere sahip olan insanın yaşam hakkı da, Allah
tarafından
lutfedilmiş bir temel haktır.
Kur'an-ı Kerimde bir
kimseye hayat vermenin adeta bütün insanlara hayat
verme gibi yüce bir davranış, bir cana kıymanın da adeta
bütün
insanları öldürme gibi ağır bir suç ve günah olduğu belirtilir.
"İşte
bu yüzdendir ki İsrailoğulları'na şöyle yazmıştık: Kim, bir cana
veya
yeryüzünde bozgunculuk çıkarmaya karşılık olmaksızın (haksız yere) bir
cana
kıyarsa bütün insanları öldürmüş gibi olur. Her kim bir canı
kurtarırsa
bütün insanları kurtarmış gibi olur. Peygamberlerimiz onlara apaçık
deliller getirdiler; ama bundan sonra da onlardan çoğu yine
yeryüzünde aşırı gitmektedirler."(Maide: 32)
Ayetin
bu ifadesinde hangi sebeple olursa olsun
intihar etmek istiyenlerde görünmektedir. Peygamberimiz de konuyla
ilgili
olarak uçurumdan atlayarak, zehir içerek veya öldürücü bir aletle
kendini öldüren
kimsenin cehnneme gireceğini ve orda kalacağını buyurarak intiharın
büyük günah
olduğuna ve acı sonuçlarına dikkat çekmiştir.
Hz.
Ebu
Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam buyurdular ki:
"Kim kendisini dagdan atarak intihar ederse o cehennemlik olur. Orada
ebedi olarak kendini dagdan atar. Kim zehir icerek intihar ederse,
cehennem
atesinin icinde elinde zehir oldugu halde ebedi olarak ondan icer. Kim
de
kendisine demir saplayarak intihar ederse, cehennemde ebedi olarak o
demiri
karnina saplar." (4)
Yine Ebu
Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam
ile
birlikte Hayber gazvesinde hazir bulunduk. Musluman oldugunu soyleyen
bir adam
icin, Efendimiz:
"Bu,
ates ehlindendir!" buyurdular. Savas baslayinca cok siddetli
sekilde savasti ve yara aldi. Ashabtan bazisi: "Ey Allah'in Resulu
dedi,
az once ates ehlinden dediginiz kimse, cok siddetli sekilde kahramanca
savasti
ve de oldu!" dediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam, yine:
"Cehenneme
(gitmistir)" buyurdular. Bu cevap uzerine muslumanlardan
bazilari nerdeyse supheye dusecekti. Askerler bu halde iken,
Aleyhissalatu
vesselam'a: "O asker henuz olmemis, ancak agir sekilde yaralanmis!"
dediler. Gece olunca, adam yaraya dayanamadi. Kilincinin keskin
tarafini alip
uzerine yuklendi ve intihar etti. Durum Aleyhissalatu vesselam'a haber
verildi.
Bunun uzerine:
"Allahuekber!"
buyurdular ve devam ettiler: "Sehadet ederim ki,
ben Allah'in kulu ve Resuluyum!"
Sonra
Hz. Bilal radiyallahu anh'a halk icinde soyle ilan etmesini
emrettiler:
"Cennete sadece musluman nefisler girecek. Surasi muhakkak ki,
(Islam'in
lehine olan ameller kisinin imanina delil degildir), Allah bu dini,
facir bir
kimse ile de guclendirir." (5)
Cabir
Ibnu
Semure radiyallahu anh anlatiyor:
"Resulullah
aleyhissalatu vesselam'a,
intihar eden bir kimse haber verilmisti:
"Ben uzerine namaz kilmiyorum!", buyurdular." (6)
Sıkıntılara
göğüs germek, acıya ve kadere karşı sabır
göstermek, şartlar ne derece kötü olursa olsun Allah'a olan inanç ve
güvenini
yitirmemek müslümanın temel karekteri ve ilkesi olmalıdır.
Allah'ın
belli bir amaç doğrultusunda kullanması için insana verdiği
yaşama
hakkına insanın müdahele etmeye ve bu konuda kendini yetkili
görmeye
hakkı olmadığı gibi bu büyük bir nankörlük olarak değerlendirilir.
İslam
bilginleri intiharı büyük günahlar arasında saymışlar, intihar edenin
ölüm
sonrası hayattaki durmunu gerçekte sadece Allah'ın bileceğini
ifade
etmelerine rağmen bu konuda da bazı açıklamalarda bulunmuşlardır.
İntihar
ile ilgili bazı hususlar
- Kişinin
hayatını sürdürecek ölçüde yeme ve içmesi farz olup, bundan kaçınarak
"ölüm
orucu" tutması.
- Kişinin
içinde bulunduğu tehlikeden kurtulmak için çaba sarfetmeyerek ölümü
istemesi
- Tek
başına düşman saflarına saldırmada olduğu gibi, kendini ölme ihtimali
yüksek bir tehlikeye atması, kiralık katil tutması konusunun
aynı derecede haram ve günah olup olmadığı konusu tartışmalıdır.
- Umutsuz
ve acı çeken bir hastanın tıbbi müdahalenin bir parçası olarak
öldürülmesi de -Ötanazi- dini prensipler açısından tasvip
edilemez.
İntihar
edenin iman durumu
İslam
alimler
intihar edenin, bu nedenle çok çetin ve şiddetli azap çekeceğini, hatta
cehennemde ebedi olarak kalacağını ifade etselerde , intihar edenin
imandan
çıktığını ve kafir olduğunu söylememişlerdir. Çünkü iman ve küfür
davranmış
bozukluğuyla değil inanç ve düşünce ile alakalıdır. İntihar edenin
inanç durumu
ise kendisi ile Allah arasındaki bir meseledir.
Hz.Peygamber'in,
bıçakla kendisini öldüren kimsenin cenaze namazını
kıldırmadığı
nakledilir. Ancak bu intihar edeni cezalandırmak ve başkalarını böyle
bir
fiilden menetmek amacına yöneliktir. Nitekim Ashab-ı Kiram bu kişinin
cenaze
namazını kılmışlardır.
İntihar
eden
bir müslüman, diğer müslüman cenazelerinde olduğu gibi yıkanır,
kefenlenir,
cenaze namazı kılınır ve müslüman mezarlığına gömülür. Gerisi Allah'ın
dilemesine kalmıştır, ister affeder, ister azab eder.
|