Bir
Kere Ölürüm
|
|
Ahmed
bin Hadraveyh hazretleri kendi
nefsini muhâsebeye çektiği bir hâdiseyi şöyle anlatmıştır:
Uzun müddet nefsime muhâlefetle onu
kahretmiştim. Bir defâsında bir cemâat cihâd için gazâya gidiyordu.
Bende de gazâ için büyük bir arzu uyanmıştı. Nefsim gazânın sevâbı ile
ilgili hadîs-i şerîfleri bana hatırlatıyordu. Hayret edip, kendi
kendime, gâlibâ nefsin bu istekli hâli bir hîledir! Çünkü nefs seve
seve ibâdet ve tâatta bulunmaz! Herhalde devamlı oruç tuttuğum için
nefsin tâkatı kesildi de bu sebeple savaşa gitmemi ve orucumu açmamı
istiyor dedim.
Nefse dedim ki: "Ey nefs gazâ için sefere
çıkınca oruca devâm edeceğim." Nefs; "Olur kabul." deyince şaşırdım ve
herhalde ben nefsi geceleri namaz kılmaya mecbûr tutuyorum da onun için
gazâya çıkmamı ve böylece gece namazını bırakacağımı ve rahata
kavuşmayı istiyor diye düşündüm. Nefse gazâda da seni gece uyutmam
dedim. "Bu da kabul!" dedi.
Bu cevabına da hayret edip, iyice
düşündüm. Sonra herhalde nefs yalnızlıktan usandı da halkın arasına
karışmak istiyor. Bu sebeple diye yorumladım ve nefse; "Konakladığımız
her yerde insanların arasında oturmayacağım. Tenhâ bir kenara
çekileceğim." deyince nefsim; "Onu da kabul ediyorum!" deyince artık
onun maksadını anlamaktan âciz kaldım. Allahü teâlâya sığınıp; "Yâ
Rabbî! Beni nefsin hîlesinden haberdâr et ve onun aldatmasından koru.
Sana sığındım." diye yalvarıp duâ ettim.
Bunun üzerine nefs, şöyle dedi: "Benim
isteklerime muhâlefet etmekle beni günde yüz defâ öldürüyorsun, bundan
kimsenin haberi yok. Hiç olmazsa gazâda bir kere ölürüm de bunu bütün
cihân halkı duyar. Derler ki, âferin Ahmed Hadraveyh'e, onu, nefsini
öldürdüler, şehîdlik derecesine erdi..."
Nefsin bu cevabı üzerine; "Sübhanallah,
bu nefs öyle yaratılmış ki, hayatında da ölümünde de münâfık! Ne bu
dünyâda ne de âhirette müslüman olmak istemiyor! Ben onu tâatte
bulunmak istiyor sanmıştım. Ona zünnâr bağlandığının farkına
varmamışım." diyerek, daha çok muhâlefet ettim. |
|